پیتر جکسن اعلام کرد به خاطر درگیری قانونی با استودیو نیولاین سینما دیگر پروژه «هابیت» را کارگردانی نمی‌کند و برای همیشه دست از دنیای «ارباب حلقه‌ها» می‌کشد. فیلمساز موفق نیوزیلندی در حرکتی نامعمول جزئیات مذاکرات بی‌نتیجه خود را با تهیه‌کنندگان «هابیت» مستقیما در اینترنت با طرفداران خود در میان گذاشت. جکسن و فران والش، همسر او و تهیه‌کننده سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها»، در انتهای این بیانیه گفته‌اند: «آنچه اتفاق افتاد چیزی نبود که ما می‌خواستیم یا حدس می‌زدیم. اکنون هیچ راهی نداریم جز اینکه «هابیت» را فراموش کنیم و سراغ پروژه‌های دیگر برویم.»

درگیری قانونی جکسن با نیولاین از اوایل سال ۲۰۰۵ به خاطر اختلاف آنها بر سر میزان فروش DVD‌های «ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه» آغاز شد. آن طور که جکسن در یکی از وب‌سایت‌های طرفدار خود توضیح داده، قصد نداشته است پیش از حل مشکل خود با نیولاین در مورد کارگردانی «هابیت» با این استودیو مذاکره کند. نیولاین، تهیه‌کننده مجموعه «ارباب حلقه‌ها» بود که در سطح بین‌المللی سه‌میلیارد دلار فروخت و برنده ۱۷ جایزه اسکار شد.

یکی از مدیران اجرایی نیولاین روز جمعه با مدیر برنامه‌های او تماس می‌گیرد و می‌گوید این استودیو دیگر در مورد «هابیت» حاضر به همکاری با جکسن و والش نیست. هر چند نیولاین حقوق ساخت این پروژه را در اختیار دارد، اما نفوذ جکسن را هم نمی‌توان دست کم گرفت. در صورت انتخاب یک کارگردان دیگر این احتمال وجود دارد که بازیگران سه گانه «ارباب حلقه‌ها» با او همکاری نکنند.