روسای جمهور ایران و زیمبابوه بعد از امضای یادداشت تفاهم و همکاری بین وزرای دو کشور طی یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک به تشریح نتایج این سفر پرداختند. به گزارش «ایسنا»، دکتر محمود احمدی‌نژاد، در این مصاحبه با بیان اینکه دو کشور ایران و زیمبابوه با یکدیگر دوست بوده و دارای دیدگاه‌های مشترکی هستند گفت: دولت زیمبابوه یک دولت انقلابی است که برای دفاع از استقلال و آرمان‌های خود تاکنون مقاومت‌ها و ایستادگی‌های زیادی به خرج داده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ایران پرچم‌دار حرکتی انقلابی برای استقلال و آزادی برای تمام کشورها است گفت: ما به همین خاطر از استقلال دولت زیمبابوه استقبال می‌کنیم و در جهت تحقق این هدف در کنار این دولت خواهیم بود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه نظام سلطه و چپاول‌گران جهانی مخالف استقلال کشورها هستند و اینها جزو دشمنان مشترک دو کشور محسوب می‌شوند، گفت: استعمارگران از استقلال و پیشرفت دو کشور نگران هستند و ما هر دو مصمم به ایستادگی و حمایت از یکدیگر هستیم. احمدی‌نژاد افزود: ما حق حاکمیت ملی ملت زیمبابوه و تسلط آن بر املاک و زمین‌هایش را حق مسلم این کشور دانسته و از احیای مالکیت زیمبابوه در سرزمین‌های خود و اصلاحات ارضی در این کشور حمایت می‌کنیم. احمدی‌نژاد گفت: ما فشارها و تحریم‌های چند کشور استعمارگر علیه دولت و ملت زیمبابوه را محکوم می‌کنیم و به رسمیت نمی‌شناسیم.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه ما با تمام توان در کنار دولت و ملت زیمبابوه خواهیم بود گفت: ما مطمئن هستیم که دولت و ملت زیمبابوه با هوشمندی قادر هستند که شرایط کنونی را پشت سر گذاشته و تمدن ارزشمند خود را بار دیگر احیا کنند. احمدی‌نژاد گفت: ما رفتارهای زورگویانه و یک جانبه برخی از قدرت‌ها را محکوم می‌کنیم، چرا که معتقدیم این رفتارها در نظام بین‌الملل دارای هیچ گونه جایگاهی نیستند و عاملان این رفتارها حتما ضرر خواهند کرد.

احمدی‌نژاد در ادامه به گسترش روابط اقتصادی و اجتماعی دو کشور اشاره کرد و گفت: ما برای گسترش روابط اقتصادی و اجتماعی دو کشور هیچ محدودیتی قائل نیستیم. احمدی‌نژاد گفت: ما تا آخر در کنار هم در برابر قدرت‌های زورگو خواهیم ایستاد. رییس‌جمهوری در ادامه به اسنادی که بین مقامات دو کشور امضا شد اشاره کرد و گفت: امضای این اسناد می‌تواند جهشی در روابط دو کشور محسوب شود. امروز اسنادی در زمینه کشاورزی، صنعت، سرمایه گذاری و نفت مورد امضا قرار دادیم و اینها همه اسناد خوبی بود.

احمدی‌نژاد در پایان تصریح کرد: دوران رفتارهای ظالمانه زورگویانه و امپراتوری به پایان رسیده و اکنون دوران ملت‌های مستقل آغاز شده است.

رابرت موگابه نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران برادر بزرگتر و قدرتمندتر ماست و از لحاظ فنی و تکنولوژی پیشرفته است و زیمبابوه نیز دارای اهداف بلند پروازانه است و امیدواریم با کمک جمهوری اسلامی ایران بتوانیم این اهداف را محقق کنیم.

موگابه با اشاره به امضای اسناد مختلف بین مقامات دو کشور گفت: دو کشور در حوزه‌های مختلف به توافقات خوبی رسیدند و این توافقات حاکی از گسترش روابط بین ایران و زیمبابوه است. موگابه گفت: دو کشور ایران و زیمبابوه نه تنها از نظر اقتصادی با یکدیگر دوست و همکار هستند، بلکه از نظر ایدئولوژیک و انقلابی با یکدیگر دارای اشتراکاتی هستند و از گذشته دوست و یاور هم بودند و در آینده نیز در کنار هم خواهند بود. وی افزود: دو کشور سعی می‌کنند در مقابل متجاوزان احتمالی که به دو کشور سوء‌نیت کرده بایستند و از کشورهای خود دفاع کنند. موگابه با بیان اینکه ما همکاری‌های گسترده‌ای با جمهوری اسلامی ایران داریم افزود: دو کشور دارای دیدگاه‌های مشابه و نزدیک به هم هستند و امید است با گسترش روابط دو کشور رفاه بیشتری برای مردم دو کشور ایجاد شود.

زیمبابوه به خاطر امضای اسناد مشترک از جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی می‌کند، ولی باید دو کشور در راستای اجرایی کردن و محقق کردن این اسناد تلاش کنند.

در یادداشت تفاهمی که ایران و زیمبابوه امضا کردند بر تقویت روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همچنین در یادداشت تفاهمی که مابین ایران و زیمبابوه امضا شد، طرفین به ضرورت تقویت بخش خصوصی و همکاری‌های دوجانبه در خصوص روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید کردند.