منوچهری: ظرفیت پیمانکاران داخلی بخش نفت و گاز 5میلیارد دلار است

به گفته مدیرعامل شرکت پتروپارس، در افق ۱۴۰۴ به منظور دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ساله، به حدود ۴۰۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز نیاز داریم. به گزارش شانا، غلامرضا منوچهری به افق ترسیم شده در سال ۱۴۰۴ در بخش توسعه اقتصادی اشاره کرد و افزود: پاسخگویی به ۷‌درصد از تقاضای بازار جهانی و تبدیل شدن به سومین تولید‌کننده گاز جهان و اولین تولید‌کننده مواد پتروشیمی جزو اهداف ترسیم شده در افق ۱۴۰۴ است. وی گفت: به منظور تحقق موارد یاد شده و به دلیل روبه‌رو نشدن با بحران، باید به دنبال نفت سنگین و حوزه‌هایی که به سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز دارند، برویم. منوچهری ظرفیت پیمانکاران داخلی در بخش نفت و گاز را حدود ۵‌میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در صورتی که با این پیمانکاران بیش از ظرفیت آنها قرارداد منعقد شود، با مشکلاتی مانند بدقولی و دیگر مشکلات مشابه رو به رو خواهیم شد. وی درباره موقعیت جغرافیای ایران گفت: اگرچه تحریم‌های آمریکا مبادلات انرژی ایران را به تاخیر انداخته اما مسیر ایران برای عبور انرژی به لحاظ موقعیت جغرافیایی آن گریزناپذیر است.

وی در این خصوص توضیح داد: ایران پل ارتباطی حوزه دریای خزر و آسیای میانه در شمال با خلیج‌فارس و در جنوب و جنوب شرقی با کشورهای هند و پاکستان از یک سو و با ترکیه و اروپا از سوی دیگر است. مدیرعامل شرکت پتروپارس در مورد مزیت نیروی انسانی گفت: مزیت نیروی انسانی تحصیلکرده در ایران نسبت به کشورهای منطقه موضوع مهمی است که با اعمال مدیریت مناسب می‌تواند از توان بالقوه این نیرو در اجرا و رشد طرح‌های ایرانی و منطقه‌ای استفاده کرد.

وی در مورد حجم کار و اجرای طرح‌های بزرگ نفت و گاز ایران گفت: اجرای طرح‌های بزرگ نفت و گاز در ایران و طرح‌های بهینه‌سازی برداشت از میدان‌های نفت و گاز توسعه نیافته نشان می‌دهد که نمی‌توان به تنهایی این پروژه‌ها را پیش برد و استفاده از منابع خارجی ضروری است. منوچهری با تاکید بر این که روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید تسریع شود، افزود: اصلاح قراردادهای بیع متقابل بخشی از این فعالیت است. وی با اشاره به مزیت توجه به شرکت‌های داخلی گفت: رشد زنجیره پیمانکاری و صنعتی کشور، کمک به توسعه صنعت بومی در بخش نفت و گاز، ایجاد اشتغال تخصصی در سطوح مختلف، افزایش روز افزون سهم شرکت‌های ایرانی در توسعه میادین نفت و گاز، زمینه‌سازی حضور شرکت‌های ایرانی در فعالیت‌های خارج از کشور و افزایش امنیت ملی و اثر‌گذاری بین‌المللی از جمله مزایای توجه به شرکت‌های داخلی است. مدیرعامل شرکت پتروپارس همچنین در مورد راهکار رشد و بالندگی شرکت‌های ایرانی گفت: ایجاد شبکه کاری بین شرکت‌های داخلی، استفاده مناسب از مشاورین و کارشناسی بین‌المللی و ایجاد گروه‌های کاری مشترک و تقویت فعالیت‌های سندیکایی از جمله راهکارهای رشد و بالندگی شرکت‌های ایرانی به شمار می‌آید.