نتایج طرح‌های سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای دو هفته دیگر اعلام می‌شود

گروه کامپیوتر- یک سال و نیم از تشکیل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌گذرد و این در حالی است که این سازمان در تحقق بسیاری از اهداف خود ناکام مانده است. در حالی که این سازمان با مقاومت‌های بسیاری از سوی برخی نهادها و انجمن‌‌های حوزه IT در هنگام تشکیل مواجه بود اما با حمایت شورای عالی انفورماتیک این سازمان به قصد ایجاد تعامل میان بخش‌خصوصی و بخش دولتی در حوزه IT تشکیل و آغاز به کار کرد.

در نخستین سال تشکیل این سازمان یکی از اهداف اصلی، سر و سامان دهی به بازار فناوری اطلاعات کشور عنوان شد و مسوولان این سازمان وعده شناسنامه‌دار کردن کالاهای IT را تا پایان سال گذشته دادند.

اما تاکنون این سازمان نتوانسته طرح مذکور را اجرایی کند و هیچ گونه تغییری در وضعیت بازار کامپیوتر و IT کشور که بزرگ‌ترین بازار خاورمیانه به شمار می‌آید به وجود نیامده و ساماندهی نشده است.

مسوولان این سازمان تاکنون دلایل تاخیرهای به وجود آمده در اجرای طرح‌ها و اهداف خود را عنوان نکرده‌اند اما طبق گفته مظلوم، نایب‌رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای پانزدهم ماه جاری در مجمع عمومی این سازمان گزارش عملکرد آن ارائه خواهد شد.

برخی از کارشناسان معتقدند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در سال‌جاری تنها به مقوله خصوصی‌سازی از طریق برپایی جلساتی با کمیته مشاوران خود پرداخته است اما عملا تاثیرگذاری مشخصی در حوزه IT از سوی این سازمان دیده نمی‌شود.

این در حالی است که به گفته سعیدی، رییس این سازمان در کمیته مشاوران، بحث فرهنگی یکی از مهم‌ترین موضوعات است که به آن پرداخته می‌شود و سعی می‌شود در راستای خصوصی‌سازی طرحی منسجم و منظم برای ارائه به دولت از سوی این کمیته آماده شود.

وی همچنین معتقد است مشکلات مزبور میان این سازمان و مسوولان دولتی برطرف شده است. وی معتقد است، موضوع خصوصی‌سازی برای مسوولان دولتی نهادینه نشده بود و تلاشی برای تضعیف بخش خصوصی از سوی آنها صورت می‌گرفته است اما در حال حاضر مشکلات برطرف شده است.