دنیای اقتصاد - وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از وظایف مغفول مانده این وزارتخانه را در سطح کشور و استان‌ها رفع موانع کسب و کار و ایجاد اشتغال در استان‌ها خواند و در این راستا بر تشکیل اتاق فکر برای ارائه راهکارهای اجرایی در سطح استان تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، داود دانش جعفری طی سخنانی در گردهمایی سراسری روسای سازمان‌های امور اقتصادی و دارایی استان‌ها گفت: از سیاست‌های راهبردی دولت نهم این است که در مجموعه برنامه‌ریزی‌ها، نقش مدیریت‌های استانی ارتقا پیدا کند.

وی در این گردهمایی که در محل وزارت امور اقتصادیی و دارایی برگزار شد، افزود: این مفهومی است که از ابتدا روی آن تکیه می‌شد و در جهت اجرایی کردن آن گام‌هایی برداشته شده و انتظار ما نیز این است که در آینده توسعه بیشتری پیدا کند.

دانش جعفری با اشاره به اینکه اختیارات رییس‌جمهوری به استانداران تفویض شده و عزل و نصب‌های استانی با هماهنگی آنها صورت می‌گیرد، افزود: با تقویت نقش استان‌ها در اداره کشور لازم است نقش سازمان‌های امور اقتصادی و دارایی‌ استان‌ها نیز باز تعریف شود.

وی گفت: در این راستا، کارهایی باید انجام شود که از آن جمله می‌توان به افزایش نقش استان‌ها در جذب درآمدهای استانی به عنوان لازمه تمرکززدایی از امور نام برد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: این موضوع در سال جاری در قالب تبصره ۱۹ قانون بودجه کل کشور و تعیین تکلیف درآمدهای مازاد استانی پیگیری شد و خوشبختانه مجلس هم با این طرح موافق و هم راستا است.

وی گفت: برای تحقق این خواسته، همچنین باید نقش استان‌ها در سرمایه‌گذاری استانی و تصمیمات منتهی به آن توسعه پیدا کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، یکی دیگر از راه‌های نیل به نقش محوری استان‌ها را تقویت نقش استان‌ها در جذب درآمدهای مالیاتی و نیز تصمیم‌گیری در مورد واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی استان‌ها ذکر کرد. وی با اشاره به تعیین الگوی توسعه استان‌ها با توجه به نگاه مثبت دولت نهم به استان‌ها گفت: در حال حاضر سوال مهم این است که تفاوت استان‌ها به لحاظ الگوی توسعه‌ای چیست؟

دانش‌جعفری تصریح کرد: در گذشته هم این مباحث مطرح بود، اما صرفا در مراکز در مورد آن تصمیم گیری می‌شد ولی در حال حاضر لازم است سازمان‌های امور اقتصادی و دارایی استان‌ها در این ارتباط فعال‌تر شوند.

دانش جعفری گفت: با این جهت‌گیری دولت، نقش وزارت امور اقتصادی و دارایی پررنگ‌تر از قبل خواهد شد و باید خودمان را آماده ایفای این نقش کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با اشاره به سفرهای استانی هیات دولت به عنوان یکی از ابتکارات موثر دولت نهم افزود: ما در خیلی از موارد به دلیل فعالیت و برنامه‌ریزی مناسب، نتیجه خیلی خوبی از سفرهای استانی به دست آوردیم و حتی توانستیم با تبیین شرایط و مسائل مبتلا به استان‌ها، تصمیمات خوبی را برای تقویت موقعیت‌ استان‌ها بگیریم.