آرزوهای اقتصادی ویتنام

دنیای اقتصاد - آمریکاییان هنگام جنگ با ویتنام کمونیست شاید هیچ گاه باور نمی‌کردند روزی رییس‌جمهورشان در هانوی پایتخت ویتنام در زیر مجسمه هوشی مینه نماد یک مبارز کمونیست با لبخند منتظر دیدار با رییس‌جمهور ویتنام باشد. اما این اتفاق قریب سه دهه بعد اتفاق افتاد. جورج‌بوش در کنار تندیس هوشی‌مینه، رهبر ویتنام در جنگ معروف با آمریکا

جورج بوش برای شرکت در اجلاس اپک در هانوی به سر می‌برد و در این روزها است که با نگوین تریت، رییس‌جمهور کمونیست ویتنام دیدار می‌کند.

کاخ سفید در هفته گذشته بالاخره پذیرفت تا ویتنام گام مثبتی را با عضو شدن در سازمان تجارت جهانی، به سمت جهانی شدن بردارد. اما در همین حال کنگره ایالات متحده حاضر نشد بپذیرد تا سطح تجاری ما بین دو کشور از سطح کنونی بالاتر رود و همین مساله نیز در سفر بوش به ویتنام برای وی و همراهانش دردسرساز شد. با این وجود آنان به مقامات ویتنامی قول دادند که کنگره در ماه آینده به این امر رای دهد.

در عین حال مقامات آمریکایی در ازای این خواست ویتنامی‌ها، بر گسترش دموکراسی و باز کردن فضای سیاسی در ویتنام تاکید کردند تا بر سر میز مذاکره دست خالی نباشند. اگرچه جورج بوش با مثال آوردن ویتنام و مقایسه آن با عراق ادعا کرد که رسیدن به آزادی و توسعه اقتصادی نیازمند زمان است. زمانی که عراق نیز به آن محتاج است.