اوپک نسبت به عدم ثبات قیمت‌ نفت حساس بوده و برای رسیدن بازار به ثبات، تصمیمات لازم را می‌گیرد. جواد یارجانی، رییس امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره روند نزولی قیمت نفت در روزهای اخیر و تصمیمات سازمان اوپک در اجلاس آینده گفت: اجلاس آینده اوپک در ۱۴ دسامبر (۲۳ آذرماه) در آبیجان پایتخت نیجریه برگزار می‌شود.

جواد یارجانی افزود: در این اجلاس، اوپک به بررسی عملکرد اعضا در پایبندی آنها به اجرای تصمیمات قبلی اوپک مبنی بر کاهش سقف تولیدات می‌پردازد.

وی تصریح کرد: ۱۸روز است که تصمیم قبلی اوپک در دوحه مبنی بر کاهش سقف تولیدات اعضا به میزان یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه اجرا شده است.

وی افزود: چنانچه اوپک به نتیجه لازم و مورد انتظار در تصمیم قبلی خود برای ثبات قیمت‌ها در بازار نرسیده باشد نسبت به اتخاذ تصمیمات جدید اقدام می‌کند.

رییس امور اوپک و روابط مجامع انرژی وزارت نفت افزود: ایران نیز به عنوان یکی از اعضای مهم اوپک همانند گذشته از هر نوع تلاش برای ثبات قیمت‌ها حمایت می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظر عده‌ای از تحلیلگران مبنی بر این که اوپک در اجرای تصمیم قبلی خود مبنی بر کاهش یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه موفق نبوده، درست است، گفت: این نظرات شخصی است، زیرا عملکرد کشورها در ۱۸ روز اخیر برای کاهش تولیدات در اجلاس آینده در نیجریه قابل بررسی است. به گزارش مهر، در روز گذشته هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس با ۸/۳دلار کاهش به ۸۶/۵۴‌دلار در هر بشکه رسید که این قیمت در ۱۷ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین این بزرگ‌ترین سقوط یک روز قیمت نفت در بازار نیویورک از ۱۷ آگوست ۲۰۰۵ تاکنون بوده است.