عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان بزرگ‌ترین طرح صنعتی در شمال کشور با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، استاندار گلستان و جمعی از مسوولان در شهرستان آق‌قلا آغاز شد. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مهندس غلامحسین نجابت، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مراسم کلنگ‌زنی مجتمع پتروشیمی گلستان اظهار داشت: مجتمع پتروشیمی گلستان نخستین طرح پتروشیمی است که عملیات اجرایی آن در دولت نهم آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: این کارخانه حدود یک‌میلیون تن کود اوره تولید خواهد کرد که با ۶۵۰هزار تن نیاز کشاورزی استان‌های گلستان، گیلان و مازندران تامین خواهد شد و ۳۵۰هزار تن به خارج از کشور صادر خواهد شد.

وی کل سرمایه‌گذاری احداث این مجتمع را ۵۰۰میلیون دلار اعلام کرد و افزود: ۳۱۵میلیون دلار ارزی و مابقی به صورت ریالی هزینه خواهد شد. در این مراسم، مهندس شاعری، استاندار گلستان نیز گفت: در کمتر از ۸ ماه کار مهندسی این پروژه بزرگ که مهم‌ترین مصوبه استانی دولت بود به پایان رسید و امروز با آغاز عملیات اجرایی آن، صنعت به این استان آمد تا حرکت استان گلستان برای صعود از رتبه ۲۵ به رتبه دهم در میان استان‌های کشور آغاز شود و ۷هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم نیز ایجاد گردد.گفتنی است، پتروشیمی گلستان با هدف تامین نیاز داخلی و صادرات، در زمان بهره‌برداری سالانه یک‌میلیون و ۷۳هزار تن اوره و ۶۷۷هزار تن آمونیاک تولید خواهد کرد که خوراک آن از گاز طبیعی تامین خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود در سال ۸۸ به بهره‌برداری برسد.