یک سیستم هوشمند که می‌‌تواند محتوای عکس‌ها و ویدئو‌ها را تشخیص داده و آنها را نامگذاری کند توسط پژوهشگران طراحی شده است. آنها معتقدند‌ این سیستم می‌‌تواند به مردم کمک کند تا عکس‌ها و ویدئوهای خود را جست‌وجو، سازماندهی کنند یا به اشتراک بگذارند.

به گزارش بی‌بی‌سی‌،‌این پروژه که هم اکنون در مرحله آزمایش است و توسط کنسرسیوم آکامیدیا سازمان وابسته به اتحادیه اروپا طراحی شده است‌، قرار است در همایش فناوری‌های جامعه اطلاعاتی در هلسینکی به نمایش در آید.

این سیستم بر روی کامپیوتر اجرا می‌‌شود و می‌‌تواند تصاویر را شناسایی و به مجموعه‌های قابل بازشناسی مانند افراد یا چهره‌ها دسته‌بندی کند.

این سیستم قادر به شناسایی و نامگذاری زمینه‌های مشخص در صحنه است، مثلا عکس تعطیلات در کنار دریا با اسامی‌‌چون آسمان، دریا، صخره و افراد می‌‌تواند نشانه‌گذاری شود. با وجود تفاوت‌های محتوایی عکس‌ها،‌این سیستم می‌‌تواند موضوع اصلی در عکس‌ها را تشخیص دهد، مثلا در مورد عکس‌های تعطیلات، صحنه‌های کنار دریا می‌‌تواند به عنوان «صحنه‌های ساحلی» نشانه‌گذاری شود.

در مورد فیلم‌ها نیز همین امر صادق است و‌این فناوری می‌‌تواند آنها را نما به نما ارزیابی و نامگذاری کند و همچنین اجزای هر نما را نیز تشخیص بدهد، به عنوان مثال با تمایز بین یک صخره‌ایستا و یک اتومبیل در حال حرکت، نشانه‌های متفاوتی برای آنها ثبت خواهد شد.

سهولت در یافتن

پائولا ‌هابسن از مدیران آکامیدیا می‌‌گوید: هدف اصلی‌ این پروژه ‌این است که به مردم یک ساختار برای سازمان‌دهی محتوای مولتی‌میدیا (چندرسانه‌ای‌) می‌‌دهد.

تاکنون نشانه‌ها برای عکس‌ها و فیلم‌ها باید به طور دستی اضافه می‌‌شدند ولی با‌این سیستم می‌‌توان برای سازماندهی چند رسانه‌ای در زمان صرفه‌جویی کرد.

دکتر‌هابسون می‌‌گوید: مردم نمی‌‌خواهند تا برای سازماندهی دستی محتوای کامپیوترشان وقت صرف کنند، آنها فقط می‌‌خواهند آنها را هر وقت وهرجایی که دلشان می‌‌خواهد ببینند. به‌این ترتیب محتوای مولتی میدیا بایستی هوشمند شود.

مردم باید بتوانند با استفاده از واژه‌های کلیدی به راحتی تصاویر و فیلم‌های مورد نیاز خود را از کامپیوترشان بیرون بکشند. مثلا با استفاده از واژه «ساحل» همه تصاویر و فیلم‌هایی که به ساحل مربوط می‌‌شوند را بیابند.

این کار سبب می‌‌شود که کار یافتن‌این مواد بر روی کامپیوتر راحت‌تر شود و به سادگی بتوان آن را برای دوستان و خانواده فرستاد. آکامیدیا که سیزده گروه صنعتی و دانشگاهی را در برمی‌‌گیرد، همچنین بر روی قابل دسترس کردن ‌این اطلاعات از یک دستگاه گیرنده برنامه‌های تلویزیونی که به یک کامپیوتر یا تلفن موبایل وصل شده باشد، نیز کار می‌‌کند.

دکتر‌هابسون می‌‌گوید که او معتقد است، در ‌آینده فناوری برای شناسایی و نامگذاری هر صحنه یا محتوای تصاویر و فیلم‌ها توسعه خواهد یافت.