«بسیجیان و پاسداران زنجان بر پایه اطلاعات مردمی منسجم و مستمر و با استفاده از قرائن و شواهد صحنه وقوع جرم، باند سارقان مسلح از بازار طلا فروشان زنجان را به‌طور همزمان دستگیر کردند.» سرهنگ سیدمهدی موسوی، فرمانده سپاه منطقه زنجان، در یک مصاحبه مطبوعاتی با حضور مهدی خسروی، قاضی و بازپرس پرونده، با تشریح پرونده سارقان بازار طلا فروشان زنجان، افزود: سرقت مسلحانه که در ۱۰ مهرماه سال‌جاری از یک مغازه طلافروشی در بازار اتفاق افتاده بود، باعث ایجاد ناامنی و دلهره برای مردم خصوصا بازاری‌ها شده بود که بسیجیان زنجان توانستند تمامی عوامل را دستگیر کنند.

موسوی در خصوص متهمان پرونده گفت: پرونده دارای ۵ نفر متهم اصلی و ۴ نفر مرتبط است که همگی به جرم خود اعتراف کرده‌اند و با تلاش گسترده تمامی سلاح‌ها و فشنگ‌های به‌کار گرفته شده در این سرقت در منطقه صعب‌العبوری کشف شد.

وی ادامه داد: سلاح‌های کشف شده، شامل کلت طارق عراقی، دارای امکانات خفه کننده، یک قبضه کلاشینکف و یک اسلحه ژ۳، کلت کمری شاه‌کش و ۲ قبضه یوزی و.ام.اس همراه با خشاب فشنگ‌ها بود.

موسوی در خصوص نحوه وقوع سرقت اظهار داشت: نحوه وقوع سرقت از مغازه با طرح قبلی و تنها با انگیزه سرقت طراحی شده بود که پس از بررسی‌های بسیار، مغازه‌ای را در بازار مورد نظر می‌گیرند که هم سرمایه بیشتری داشت و هم راحت‌العبور بود.

موسوی ادامه داد: اعضای باند پس از آن‌که سرقت را انجام می‌دهند به یکی از روستاهای زنجان متواری می‌شوند و مدتی را در آنجا می‌مانند و بعضی از آنها به شهرهای همجوار فرار می‌کنند و طلاهای سرقت شده را نیز در آن محل توزیع کرده و همان‌جا پنهان می‌شوند و طلاهای سرقتی را نیز به‌صورت خرد به فروش می‌رسانند.

وی با تاکید بر انگیزه سارقان برای رفع نیازهای مادی یادآور شد: سرکرده این باند دارای سابقه کیفری و زندان است که سلاح‌های کشف شده نیز متعلق به او است.

تحقیقات قضایی نشان داد که یکی از سارقان و سرکرده این باند، سابقه سرقت مشابه را در تهران داشته و متهم ردیف دوم دارای سابقه سرقت است و مقدار طلاهای به سرقت رفته ۱۴ تا ۲۰کیلوگرم بود.