شرکت نفتی «لوک اویل» روسیه نسبت به حضور در توسعه حوزه نفتی آزادگان ابراز تمایل کرد گزارش ها به نقل از راویل ماگانوف، معاون اول اجرایی شرکت لوک‌اویل که بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه به‌شمار می‌رود، حاکی است که این شرکت به حضور در حوزه نفتی آزادگان در ایران علاقه‌مند است.

به گزارش ایسنا، درحالی که تنها دوروز از سفر مقام‌های ارشد لوک‌اویل به تهران و امضای توافقنامه‌ای میان دوطرف برای همکاری‌های مشترک می‌گذرد، لوک‌اویل روسیه برای حضور در یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی ایران ابراز تمایل کرده‌ است.

خبرگزاری نووستی با اعلام این خبر می‌نویسد که حوزه نفتی آزادگان در ایران یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی دنیا با ۲۶میلیارد بشکه نفت محسوب می‌شود.

در ماه فوریه سال ۲۰۰۴ قراردادی برای بهره‌برداری از این حوزه نفتی توسط شرکت اینپکس ژاپن و شرکت‌ ملی نفت ایران امضا شده بود که طبق این قرارداد برای آغاز اجرای آن دو سال و نیم زمان داده شده بود که پس از آن قرارداد عملا باطل اعلام شد.

اینپکس قصد داشت که در سال ۲۰۰۷ بهره‌برداری خود را به میزان بیش از ۴۰۰هزار بشکه در روز انجام دهد، اما این طرح دو میلیارد دلاری اجرا نشد. در نتیجه مناقشات طولانی دوطرف و تاخیرهای طرف ژاپنی، در اکتبر سال جاری سهم شرکت ژاپنی یاد شده در آزادگان از ۷۵درصد به ۱۰‌درصد تقلیل پیدا کرد. این درحالی‌است که شرکت «لوک‌اویل» روسیه درخصوص مطالعه برخی از مراکز نفتی ایران توافقاتی را به‌دست آورده پس از آن نیز نسبت به حضور در پروژه آزادگان علاقه خود را ابراز کرده‌است.

آندره کوزیایف، رییس شرکت «لوک‌اویل اوورسیز» که شرکت زیرمجموعه لوک‌اویل است و وظیفه طرح‌های خارج از کشور را بر عهده دارد، اعلام کرده است که این شرکت توافقنامه‌ای با شرکت ملی نفت ایران در خصوص مطالعه و اکتشاف برخی از ذخایر ایران منعقد کرده است.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به تهران گفته است که ما با مسوولان شرکت ملی نفت ایران دورنمای همکاری‌ها را بررسی کرده و توافقنامه‌ای در خصوص مطالعه برخی از مراکز به امضا رساندیم.

این مقام ارشد شرکت لوک‌اویل با این حال از موارد معینی نام نبرده و توضیح داده است که آنها پس از عقد قرارداد معرفی خواهند شد.

اعلام علاقه‌مندی لوک‌اویل روسیه برای حضور در آزادگان درحالی صورت می‌گیرد که بازارگان ـ مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ـ پیش‌تر درخصوص میدان آزادگان با اشاره به این‌که شرکت نیکو (تابع شرکت نفت) دارای ۹۰درصد سهام توسعه میدان است، یاد آور شده بود که این شرکت در حال مذاکره با تعدادی از شرکت‌های اروپایی برای شریک کردن آنها در پروژه مزبور است، ضمن این که به موازات آن شرکت نیکو از طریق یکی از شرکت‌های تابع خود (پتروایران) پروژه را جلو خواهد برد.

این در حالی است که پیش‌تر، وزیر نفت پس از برگزاری نشست اضطراری اوپک در دوحه قطر از مذاکره با دو شرکت غربی برای جایگزینی با اینپکس ژاپن در پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که با یکی از آنها به زودی به توافق نهایی برسیم. البته وی از بیان جزییات بیش‌تر در خصوص شرکت‌های مورد مذاکره با ایران یا تاریخ حصول توافق با این شرکت‌ها امتناع و تنها به ذکر شرکت‌های غربی اکتفا کرده و اضافه کرده بود که اگر به توافقی رسیدیم، نام این شرکت‌ها را اعلام می‌کنیم.