ایران قیمت تازه‌ای برای عرضه L.N.G به هند پیشنهاد می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که کشورمان ایران آماده است قیمت جدیدی را برای عرضه ال.ان.جی به هند پیشنهاد کند. به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امورخارجه کشورمان که به هند سفر کرده ‌بود، پس از دیدار با نخست‌وزیر این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری هند اعلام کرد: ما قصد داریم قیمت جدیدی را برای ال.ان.جی پیشنهاد دهیم که اگر این قیمت مورد توافق قرار گیرد، پروژه اجرایی خواهد شد.

وی در این گفت‌وگو تاکید کرد که در دیدارش با نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه هند، دو طرف به گشایش مکانیسمی پرداخته‌اند که قیمت جدید از طریق آن از سوی ایران اعمال خواهد شد و در صورتی که این قیمت از سوی دولت هند غیر قابل قبول باشد، از شرکت‌های خصوصی درخواست می‌شود که اجرای پروژه را بر عهده گیرند. بر اساس این گزارش، قیمت جدید که رئوس آن اعلام نشده است در دیدار متکی با وزیر نفت هند مورد مذاکره قرار گرفت.

رسانه‌های هندی اعلام کرده‌اند که پیشنهاد قیمت اولیه ایران برای عرضه پنج‌میلیون تن ال.ان.جی به هند که معادل ۱۰/۵ دلار در هر میلیون بی.تی.یو بوده است، پیش‌تر از سوی هند رد شده ‌بود. مورلی دئورا - وزیر نفت هند - نیز اعلام کرده بود که مذاکرات این کشور برای واردات سالانه پنج میلیون تن گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) از ایران بر اساس توافقنامه اولیه سال ۲۰۰۵ همچنان ادامه دارد. وی با بیان این که این موضوع را با مقامات ایرانی پیگیری می‌کند، افزود: ایران چیزی در خصوص این که نمی‌تواند به تامین ال.ان.جی برای هند بپردازد، اعلام نکرده ‌است. به گزارش پایگاه اینترنتی زی‌نیوز، توافق‌نامه اولیه ایران و هند برای صادرات سالانه پنج میلیون تن ال.ان.جی از ایران به هند از سال ۲۰۰۹ و به مدت ۲۵ سال در ماه ژوئن ۲۰۰۵ میان مقامات دو کشور به امضا رسیده است. وزیر نفت هند پیش‌تر تاکید کرده بود که هند احتمال افزایش قیمت گاز برای توافق ۲۲میلیارد دلاری خود با ایران را در نظر نمی‌گیرد و توافق عرضه سالانه پنج میلیون تن ال.ان.جی به مدت ۲۵ سال و به ارزش ۲۲میلیارد دلار را «نهایی شده» می‌داند. وی افزوده بود: قیمت تجدید نظر شده که ایران به دنبال آن است، غیر واقعی است و آنها قصد دارند قیمت‌ را بیش از دو برابر کنند که این امر بیش از ۱۲میلیارد دلار به هزینه‌ها می‌افزاید.

مورلی دئورا با اشاره به مساله قرارداد ال.ان.جی دو کشور گفته بود: مشکل ما قیمتی ‌است که برای واردات گاز از ایران باید بپردازیم. ما از این قیمت‌ها راضی نیستیم و قیمت گاز وارداتی باید کاهش پیدا کند. وی تصریح کرد: ما گاز را با قیمتی خواهیم خرید که پیش‌تر پیشنهاد کرده‌ بودیم.