در کشمکش بین نگرانی از کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آرامش ناشی از ملایم بودن هوا در آمریکا و کاهش تقاضای سوخت گرمایشی در این کشور، بهای نفت در بازارهای جهانی تا حدودی ثابت ماند. به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیویورک، بهای نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر، در معاملات روز سه شنبه (۲۳ آبان) با ۳۰‌سنت کاهش به بشکه‌ای ۵۸‌دلار و ۲۸‌سنت رسید. هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه دسامبر نیز در معاملات روز سه شنبه ۲۱‌سنت کاهش یافت و بشکه‌ای ۵۸‌دلار و ۸۴‌سنت معامله شد. معاملات روز سه شنبه پیوسته با کاهش و افزایش متناوب قیمت نفت همراه بود.

تحلیلگران معتقدند گونه‌ای بن بست در بازار معاملات نفت ایجاد شده است و فروشندگان و خریداران مقابل هم قرار گرفته‌اند، از یک سو اوپک اعلام می‌کند که تولید نفت را باز هم کاهش خواهد داد و از سوی دیگر، دمای هوا در آمریکا بالاتر از معمول آن در این فصل سال قرار دارد و در نتیجه پیش‌بینی می‌شود که تقاضای سوخت گرمایشی در این کشور کاهش یابد.

در چند روز اخیر، چند کشور عضو اوپک موافقت خود را با کاهش مجدد تولید این سازمان در نشست ابوجا اعلام کرده‌اند. نشست بعدی اوپک قرار است ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر ماه) در ابوجا، پایتخت نیجریه، برگزار شود. اوپک در نشست اضطراری دوحه (۲۷ مهر) اعلام کرد تولید خود را از اول نوامبر (ده آبان ماه) به میزان یک میلیون و ۲۰۰هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. هدف از این اقدام اوپک، پایان دادن به کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی عنوان شده است، اما هنوز بسیاری از معامله گران تردید دارند که اوپک در حال کاهش تولید خود باشد یا حتی چنین تصمیمی داشته باشد.

یک مقام عالی رتبه عربستان سعودی روز سه شنبه اطمینان داد که کشورش به وعده خود مبنی بر کاهش تولیدش عمل خواهد کرد و تولید نفت خام خود را در ماه نوامبر (آبان ماه) به میزان ۳۸۰‌هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک نیز روز دوشنبه گفت اگر تصمیم اخیر سازمان مبنی بر کاهش تولید، تاثیری بر بازار نداشته باشد، اوپک ممکن است تولید خود را بیش از این کاهش دهد تا از قیمت‌ها حمایت کند. وی همچنین از تفاهم اعضای اوپک برای کاهش تولید خبر داد. قطر، ونزوئلا و الجزایر نیز هر یک موافقت خود را با بازکاهش تولید اوپک اعلام کرده‌اند. تحلیلگران معتقدند اوپک مصمم است بهای نفت را در سطح بشکه‌ای ۵۵ تا ۶۰دلار حفظ کند. از سوی دیگر، اداره ملی هواشناسی آمریکا نیز پیش‌بینی کرده است که میزان تقاضای سوخت گرمایشی در شمال شرق این کشور، که بیشترین میزان مصرف سوخت گرمایشی را در دنیا دارد، در هفته جاری ۳۰‌درصد کمتر از معمول آن در سال های گذشته است که دلیل این امر، ملایم تر بودن سرمای هوا در این هفته است.