570 میلیارد تومان، خسارات سیلاب در دهه گذشته

دکتر رسول زرگر، معاون وزیر نیرو در امور آب دیروز در مراسم افتتاح کارگاه آموزشی و تخصصی سیلاب و روش‌های مقابله با آن که در محل شرکت مدیریت منابع آب برگزار شد با اشاره به اینکه ۲/۱میلیارد نفر از مردم جهان دسترسی به آب سالم ندارند و ۲ تا ۳میلیون نفر نیز در هر سال در اثر بیماری‌های وابسته به آب جان خود را از دست می‌دهند، گفت: نیمی از مردم دنیا هر سال از مسائل مربوط به آب از جمله سیلاب، خشکسالی و ... متاثر می‌شوند و طبق تحقیقات به‌عمل آمده «آب» دومین چالشی است که بشر با آن در هزاره سوم روبه‌رو است. وی افزود: تا سال ۲۰۵۰ این ارقام نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه افزایش نگران‌کننده‌ای نیز خواهد داشت.

دکتر زرگر با اشاره به اینکه سیلاب ۶۰درصد خسارات مربوط به بلایای طبیعی را در دنیا تشکیل می‌دهد، گفت: کشور ما در دهه گذشته به طور متوسط هر سال با ۶۰ سیلاب روبه‌رو بوده که ۵۷۰میلیارد تومان خسارات داشته است و هر سال ۲۰۰ نفر جان خود را در این رابطه از دست داده‌اند.

معاون وزیر نیرو در امور آب با اشاره به اینکه ۸۵درصد کشور در منطقه فراخشک، خشک و نیمه خشک قرار دارد و اکثر رودخانه‌های آن فصلی و سیلابی است، گفت: در این کشور سیل یک بلیه نیست، بلکه یک نعمت است به شرط آنکه بتوانیم آن را اداره کنیم و به همین خاطر است که بحث استحصال و بهره‌برداری مناسب از آب در این کشور اهمیت خاصی دارد.

دکتر زرگر همچنین با اشاره به اینکه وقتی مدیریت منابع آب را مطرح می‌کنیم نمی‌توانیم دو مقوله سیل و خشکسالی را از یکدیگر تفکیک کنیم. از مهندس جزایری مدیر کل ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور خواست، کمیته ملی حوادث غیر مترقبه کشور به صورت مرتب تشکیل جلسه دهد تا گروه‌های مختلف بتوانند مسائل و دغدغه‌های خود را مطرح نمایند.

مهندس جزایری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه به‌رغم پیشرفت تکنولوژی در خصوص حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی با افزایش خسارات و تلفات روبه‌رو هستیم، گفت: از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ میلادی طی دوازده سال تعداد آسیب‌‌دیدگان از بلایای طبیعی ۲/۵ برابر و میزان خسارات اقتصادی ۳۸ برابر شده است.

جزایری در ادامه به وظایف، ساختار، اعضا و اهداف ستاد حوادث غیر مترقبه کشور، شورای عالی مدیریت بحران و سازمان مدیریت بحران پرداخت و در پایان ضمن مثبت ارزیابی کردن اقدامات صورت گرفته، درخصوص بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه از کمک دولت از صندوق ذخیره ارزی به امر خشکسالی خبر داد.