ایسنا- معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: ادعای پایین‌ بودن کیفیت داروهای ایرانی نسبت به داروهای خارجی، نادرست است و داروهای تولید داخل کیفیت مطلوبی دارند. دکتر رسول دیناروند در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: در حال حاضر داروهای تولید داخل از لحاظ عددی بیش از ۹۵‌درصد نیاز کشور را برطرف می‌کند، این در حالی است که ورود داروهای خارجی به کشور نیز ممنوع نیست و همه داروهای خارجی پس از طی فرآیندهای ثبت و کنترل کیفیت می‌توانند وارد کشور شوند، ولی با این شرایط باز هم شاهدیم بار اصلی درمان کشور برعهده داروهای تولید داخل است.

وی افزود: در مورد شرایط کنترل کیفیت داروها چه داخلی و چه خارجی، ضوابطی یکسان را اعمال می‌کنیم که مشابه ضوابط بین‌المللی هستند.

دیناروند در مورد چگونگی نظارت بر کیفیت داروهای تولید داخل و یا وارداتی، گفت: هر دارویی برای اینکه بتواند وارد کشور شود و یا تولید شود، فرآیند کنترل کیفیت طولانی را طی می‌کند که گاهی ممکن است سه تا چهار سال نیز به طول بیانجامد، اعمال این شرایط به این منظور است که کیفیت داروهایی که وارد بازار می‌شوند را تضمین کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: حتی اگر پس از ورود دارویی به بازار ثابت شود که کیفیت آن دارو از حد مورد نیاز پایین‌تر است، آن دارو بلافاصله از بازار جمع و اجازه مصرف آن داده نمی‌شود و شرکت تولیدکننده برای تولید مجدد باید شرایط لازم را اخذ کند تا بتواند داروی خود را وارد بازار کند.

دیناروند با بیان اینکه در مورد تولید داروی بیماران «ام‌اس» نیز این مراحل طی شده، گفت: با این حال ما برای آسایش بیماران هر دو نوع دارو (هم ایرانی و هم خارجی ) را در بازار داریم.

معاون وزیر بهداشت در خاتمه با اشاره به رشد ۵۰‌درصدی مصرف این دارو در سال‌جاری و یارانه سنگینی که وزارت بهداشت برای این دارو می‌پردازد، اظهار کرد: این در حالی است که تعداد بیماران «ام‌اس» به این میزان افزایش نیافته است.