دنیای اقتصاد- اتاق بازرگانی تهران در واکنش به اطلاعیه اخیر بانک مرکزی که خود پاسخی به اظهارات اعضای اتاق در خصوص ماجرای بانک پارسیان بود توصیه به آرامش در کلام کرد. به اعتقاد اتاق تهران، از بانک مرکزی که قدر «آرامش و اطمینان» در بازارهای مالی را بیش از همه می‌داند، توقع نمی‌رود ادبیاتی با واژگانی همچون «چپاول»، «جوسازی»، «قانون‌شکنی» و «تهمت» را به‌کار گیرد. اتاق بازرگانی تهران در واکنش به اطلاعیه اخیر بانک مرکزی که خود پاسخی به اظهارات اعضای اتاق در خصوص ماجرای بانک پارسیان بود توصیه به آرامش در کلام کرد.

به اعتقاد اتاق تهران، از بانک مرکزی که قدر «آرامش و اطمینان» در بازارهای مالی را بیش از همه می‌داند توقع نمی‌رود ادبیاتی با واژگانی همچون «چپاول»، «جوسازی»، «قانون‌شکنی» و «تهمت» را به‌کار گیرد.

متن کامل اطلاعیه اتاق تهران به شرح زیر است:

اخیرا از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اظهارات منتسب به برخی از اعضای اتاق تهران اطلاعیه‌ای صادر شده است که توضیحاتی را می‌طلبد.

۱ - اتاق بازرگانی در راستای تحقق سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی و به موجب وظیفه قانونی خود، بدون طرفداری از شخص یا بنگاه خاص، حراست از فضای مثبت تلاش و تولید بخش‌خصوصی برای رشد اقتصاد کشور را وظیفه خود می‌داند و در این مسیر بر تقویت قانونمداری در رابطه بین دولت و فعالان اقتصادی تاکید دارد.

۲ - یکی از بایسته‌های رشد و عدالت اقتصادی که از اهداف ارجمند دولت است، ایجاد فضای تعامل سازنده بین فعالان اقتصادی کشور و مسوولان نظام است که مورد اهتمام اتاق بازرگانی تهران در دوره مدیریت جدید قرار گرفته است. روشن است که لازمه این تعامل، سعه صدر و مهرورزی نسبت به دارندگان نظرات مختلف است که در فضایی صمیمانه می‌تواند به هم‌اندیشی، همدلی و همکاری بینجامد.

۳ - در مورد پرونده اخیر یکی از بانک‌های خصوصی نیز، موضع اتاق این بوده است که اولا هرگونه اعمال سیاست و نظارت مراجع قانونی باید طبق ضوابط و با رعایت تشریفات قانونی انجام گیرد و ثانیا نسبت به اطلاع‌رسانی لازم برای حصول شفافیت کامل در نحوه تعامل مراجع دولتی و بنگاه‌های خصوصی در فضای جدید اقدام روشن و به هنگام صورت پذیرد. تنها در این صورت است که به جای ایجاد نگرانی و لطمه به احساس امنیت اقتصادی، با حصول اطمینان نسبت به برخورد قانونی با تخلفات، امنیت اقتصادی ارتقا می‌یابد.

۴ - اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ضمن استقبال از آمادگی بانک مرکزی برای شرکت در جلسات اتاق، پیرو دعوت قبلی خود از ریاست محترم بانک مرکزی، از ایشان برای نخستین جلسه بعد خود دعوت می‌کند تا در گفت‌وگویی صمیمانه، مسائل بانکداری در کشور مورد بحث قرار گیرد. همچنین برای آنکه در همه جلسات اتاق، دیدگاه‌های بانک مرکزی امکان طرح داشته باشد، از حضور همواره نماینده آن بانک استقبال می‌کند. چنین حضور فعالی از سوی بانک مرکزی بی‌شک به حصول برداشت صحیح‌تری از نظرات نمایندگان بخش‌خصوصی کمک خواهد کرد.

۵ - از ریاست محترم بانک مرکزی که خود از ذوق ادیبانه برخوردارند انتظار می‌رود به نویسنده اطلاعیه یادآور شوند که از دستگاهی که امین ملت و دولت است و قدر آرامش و اطمینان در بازارهای مالی را بیش از همه می‌داند، بیشتر توقع آرامش در کلام و اطلاع‌رسانی دقیق می‌رود تا استفاده از ادبیانی که واژگانی همچون «چپاول»، «جوسازی»، «قانون شکنی» و «تهمت» را به کار می‌گیرد. بی‌شک، انجام به هنگام وظیفه سیاست‌گذاری و نظارت، زمینه تخلف و سوءاستفاده را از بین می‌برد و حمایت همه دلسوزان و علاقه‌مندان به اعتلای امنیت اقتصادی در کشور را به ارمغان می‌آورد.