تعداد کاربران تلفن‌همراه امسال به 6/2میلیارد نفر می‌رسد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد تعداد کاربران تلفن‌های همراه تا پایان سال میلادی جاری به ۶/۲میلیارد نفر می‌رسد و تا سال ۲۰۱۰ از مرز ۴میلیارد نفر می‌گذرد. به گزارش سایت اینترنتی «پی‌سی‌ورلد»، شرکت تحقیقات بازار «آی‌ساپلای» دلیل اصلی رشد چشمگیر تعداد کاربران موبایل را ورود خدمات مخابراتی و نیز گوشی‌های موبایل ارزان‌قیمت به بازار جهانی از یک سو و از سوی دیگر افزایش سریع تعداد کاربران موبایل در کشورهای جهان سوم نظیر چین و هند می‌داند.

«دیل فورد» قائم‌مقام تحقیقات بازار در شرکت «آی‌ساپلای»(iSuppli) اعلام کرد: آفریقا و خاورمیانه نیز از عوامل مهم رشد انفجارگونه تعداد کاربران موبایل در جهان هستند.

بررسی مناطقی از جهان که تحت پوشش شبکه مخابراتی از نوع «جی‌اس‌ام»(GSM) هستند نشان می‌دهد یک‌میلیارد نفر از ساکنان این مناطق به دلیل عدم توان تامین هزینه‌های مخابراتی و مهم‌تر از آن هزینه تهیه گوشی موبایل از استفاده از موبایل محرومند که با حل این مشکل، صدها‌میلیون نفر به تعداد کاربران موبایل در جهان افزوده خواهد شد.

اتحادیه بین‌المللی «جی‌اس‌ام» (GSMA) سال گذشته مسابقه‌ای میان شرکت‌های مطرح تولیدکننده گوشی‌های موبایل برگزار کرد که بر طبق آن، قرارداد تامین گوشی‌های موبایل برای کاربران شبکه‌های مخابراتی تازه تاسیس در چند کشور از جمله بنگلادش، چین، هند و روسیه با شرکتی به امضا می‌رسید که بتواند گوشی موبایل مناسبی با قیمت کمتر از ۳۰دلار به بازار بدهد.

در پایان شرکت «موتورولا» با معرفی گوشی‌هایی با قیمت کمتر از ۳۰دلار، قرار داد مذکور را در اختیار خود گرفت. اتحادیه «جی‌اس‌ام» قصد دارد تا سال ۲۰۱۰ شرکت‌های سازنده گوشی‌های موبایل را به ارائه مدل‌های ارزان‌تر و حتی با قیمت حداکثر ۱۵دلار ترغیب کند.

مهم‌ترین شرکت‌های سازنده تراشه‌های مورد استفاده در گوشی‌های موبایل از جمله «تگزاس اینسترومنتس» و «اینفینیون» که در واقع تامین‌کننده قطعات مصرفی شرکت‌هایی نظیر «نوکیا»، «سونی‌اریکسون» و «موتورولا» هستند، عقیده دارند موبایل‌های ۱۵دلاری چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسند.

به گفته کارشناسان «آی‌ساپلای»، با ورود چنین گوشی‌های ارزان قیمتی به بازار، تعداد کاربران موبایل به طور مثال در کشور هند تا سال ۲۰۱۰ از ۱۴۰‌میلیون نفر کنونی به ۴۰۵میلیون نفر خواهد رسید.

تعداد کاربران موبایل در کشور چین در پایان ماه سپتامبر گذشته با افزایش ۵۰میلیونی در مقایسه با سال قبل به ۴۴۳ میلیون نفر رسیده و همچنان در حال افزایش است که ورود گوشی‌های ارزان به بازار سرعت رشد تعداد کاربران چینی را نیز متحول خواهد کرد.