رشد دوبرابر در سرمایه‌گذاری بخش IT کشورهای آسیایی

گروه کامپیوتر- کوچک، متوسط یا بزرگ وقتی قرار باشد به مقوله کسب و کار یا تجارت نسبت داده شوند، می‌توانند مسائل زیادی را تغییر داده و تحت‌تاثیر خود قرار دهند. گرچه ماهیت زیاده‌خواهی در هر فرآیندی وجود دارد و سرمایه‌گذاری هم از آن مستثنا نیست. اما اگر بخواهیم با دید دقیق و منصفانه‌تری آن را بررسی کنیم، تجارت هر چند در سطح کوچک و جزء، به هر حال در چرخه مالی هر صنعت تاثیرگذار است.

شاید به همین دلیل است که کارشناسان و تحلیلگران هر بخش با در نظر گرفتن تمام این موارد، پیش‌بینی‌های خود را اعلام می‌کنند.

به این ترتیب موسسه تحقیقاتی IDC آخرین گزارش خود را درباره پیش‌بینی بازار IT و سرمایه‌گذاری در آن در تجارت‌های سطوح کوچک، متوسط و بزرگ و در کشورهای منطقه آسیای پاسیفیک به جز ژاپن (APEJ) ارائه کرده است. براساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود حجم سرمایه‌گذاری در بخش IT این کشورها تا پایان سال ۲۰۰۷ به ۵۲میلیارد دلار برسد که این رقم در نتیجه رشد ۱۰درصدی نسبت به سال ۲۰۰۶ اعلام شده است. طبق گفته کارشناسان IDC، در حقیقت این درصد رشد در مقایسه با سال ۲۰۰۶ به دوبرابر افزایش پیدا خواهد کرد.

«والتر لی»، معاون تحقیقاتی بخش کشورهای منطقه آسیای پاسیفیک موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «تولیدکنندگان و سازندگان محصولات مختلف بخش تکنولوژی با تمرکز بیشتر به تجارت‌های سطوح کوچک‌تر سعی دارند ضمن جهت دادن به فعالیت‌های خود، میزان نفوذ خود را در بازار این کشورها افزایش دهند.

از آنجا که اغلب شرکت‌ها و موسسات کوچک‌تر می‌توانند با گسترش زمینه فعالیت‌های خود و سرمایه‌گذاری بیشتر شانس بیشتری هم برای رشد و درآمدزایی داشته باشند، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی به حساب می‌آیند».

گزارش IDC نشان می‌دهد بازار IT کشورهای این منطقه که تا سال ۲۰۰۵ به ارزشی برابر ۴۳میلیارد دلار رسیده بود، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۰ به ارزش ۶۶میلیارد دلاری هم برسد.

بر این اساس چنین رقمی تنها در نتیجه یک رشد سالانه ۱/۹درصدی اتفاق می‌افتد.

در این میان بازار هند با رشد ۹/۱۶درصدی تا سال ۲۰۰۷ همچنان رهبر بازار IT کشورهای منطقه است و بعد از آن چین با رشد ۹/۱۱درصدی در همین دوره در جایگاه دوم قرار دارد.

این در حالی است که چین با در اختیار داشتن ۳۸درصد از کل حجم سرمایه‌گذاری در بخش IT منطقه بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاران را به خودش اختصاص داده است.