تجلیل از بانوی 90 ساله تئاتر ایران

نگاه سوم- شنبه شب عده‌ای از هنرمندان نامی کشور در تالار کوچک مجموعه تئاتر شهر جمع شدند تا نمایش «دنیای زن‌ها» با بازی مهری مهرنیا و کارگردانی حسین سحرخیز را تماشا کنند. این نمایش یک هنرمند ۹۰ ساله را در خود جا داده است. مهری مهرنیا پس از ۱۸ سال دوری از تئاتر، یک بار دیگر با حضور در صحنه تئاتر تاکید بر حضور بازیگران در صحنه داشت تا این حضور منجر به ماندگاری و تاثیر مطلوب جامعه در ساختار جامعه به یک عنصر مهم فرهنگی باشد. عکس: سایت ایران تئاتر

بعد از اجرای نمایش، تماشاگران به احترام گروه و مهری مهرنیا از جای خود برخاستند و آنان را تشویق کردند. بعد کیکی با یک شمع و عدد ۹۰ روشن به صحنه آورده شد، عده‌ای هم دسته گل‌های خود را به مهرنیا تقدیم کردند.

حسین سحرخیز در مراسم تقدیر از مهری مهرنیا درباره این حسن انتخاب و دعوت از وی برای بازی در نمایش «دنیای زن‌ها» گفت: «خوشحالم که امشب مصادف با تولد ۹۰ سالگی بانوی بزرگ تئاتر ایران شده است. ما بنا بر مساعدت و یاری حسین پارسایی، رییس مرکز هنرهای نمایش موفق به جذب و حضور خانم مهرنیا در کارمان شدیم. او با سعی و پشتکار خود باعث شد تا ما نیز با تلاش بر حضور خود تداوم بخشیم. مهرنیا پس از ۱۸ سال دوری از صحنه، با حضور خود در صحنه، به ما یادآوری کرد که با بدن بیمار نیز می‌توان در صحنه حضور داشت و این به شرایط روحی و روانی سالم بر می‌گردد».

سپس سحرخیز از حمید سمندریان دعوت کرد که به عنوان یک پیشکسوت درباره مهری مهرنیا صحبت کند که این کارگردان قدیمی در تالار حضور نداشت. حسین پارسایی در این زمان از ایرج راد (مدیرعامل خانه تئاتر) دعوت کرد تا در این فرصت دقایقی درباره این بانوی بازیگر صحبت کند.

ایرج راد هم با شوق در صحنه حاضر شد و با اظهار خوشحالی از جشن ۹۰ سالگی مهری مهرنیا گفت: «آشنایی ما به دوره فعالیت‌هایمان در اداره تئاتر بر می‌گردد».

وی به اشتباهات احتمالی در برخی از شب‌های اجرا اشاره کرد که باعث بی‌خوابی بازیگران شده و به اجراهای موفق پرداخت که آنها نیز با شوق و ذوق زیاد باز هم مانع از خواب شده است.

ایرج راد در پایان یادآور شد: «هنرمند تئاتر موظف است در هر شرایط‌ در صحنه حضور داشته باشد و او عزیزی را از دست بدهد. این انسان‌های مقاوم با کمترین امکانات، کمبودها و نبودن‌ها، قناعت خود را نشان داده و با حضورشان در صحنه جانشان را فدا کرده‌اند.»

مهری مهرنیا اعلام کرد که با افتخار در صحنه حاضر شده تا با این حضور خاطره‌ای را برای عده‌ای زنده کند و برای خود خدابیامرزی جمع کند که در موقع مرگ مردم نثارش کنند. او با وجود مریضی و کسالت در صحنه حضور یافته تا در حد یک کار کوچک هم که شده یک بار دیگر کاری برای مردم و دوستدارانش انجام دهد.

حسین پارسایی، رییس مرکز هنرهای نمایشی نیز با ابراز احساسات و با اشاره به تقدیر از مهری مهرنیا در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر بانوان گفت: «ما باید قدر هنرمندان را بدانیم و هر چند قدمی کوچک برای دل سوختگی هنرمندان برداریم.»

وی ‌تاکید کرد که باید تقدیر از بزرگان و پیشکسوتان را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهیم که خانه تئاتر در روز جهانی تئاتر با تقدیر از چهار پیشکسوت و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تقدیر از سه بانوی تئاتری در این زمینه فعال بوده‌اند.

مهری مهرنیا «یا علی» گویان بر حضور پسر جوانی به نام سامان در زندگی‌اش تاکید کرد که از سیر تا پیاز نیازهایش را برآورده می‌کند و او را هر جا که می‌خواهد با اتومبیل شخصی‌اش می‌رساند. اکبر زنجان‌پور نیز این پسر جوان را شایسته اهدای جوایز دانست و از سامان خواست که در صحنه حضور داشته باشد.

مهری مهرنیا جشن ۹۰ سالگی را در صحنه برگزار کرد و ایرج راد آرزو کرد که جشن ۱۲۰ سالگی‌اش را در صحنه برگزار کند.