ایسنا- حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها که برای شرکت در‌نشست پایانی گروه بلندپایه‌ ائتلاف تمدن‌ها به شهر استانبول ترکیه سفرکرده‌است، در گفت‌وگویی کوتاه با آژانس «اخلاص» به پرسش‌هایی در خصوص انتخابات اخیر آمریکا و همچنین اتهامات یکی از دادگاه‌های آرژانتین به مقام‌های ایرانی پاسخ داد.متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است: اخیرا دادگاهی در آرژانتین، آقای هاشمی را در قضیه بمب‌گذاری مرکز یهودیان در آرژانتین مقصر دانسته است. نظرتان در این باره چیست؟

این یکی از مسخره‌ترین مسائلی است که مطرح شده و اصل قضیه هم توطئه‌ای علیه ایران بود. قبلا هم سر و صداهایی کرده بودند و حتی خود مقامات بی‌طرف آنها قضاوت کردند که ایران در این مساله دخالتی نداشته و آن هم شخصیتی مثل آقای هاشمی رفسنجانی که از چهره‌های برجسته، خردمند و صلح‌دوست جامعه‌ ما هستند. من فکر می‌کنم بعضی مشکلات داخلی آرژانتین بوده که سبب شده این مساله را پیش بکشند و طبق اطلاعاتی که ما داریم پشت این قضیه دست‌های صهیونیستی حضور داشت. فکر می‌کنم امروز اسرائیل در اثر جنایاتی که کرده و نیز مشکلاتی که آمریکا در سیاست‌هایش پیدا کرده در واقع می‌خواهند برون‌افکنی کنند و یک بهانه‌ای پیدا کنند که از فشار افکار عمومی نسبت به تخطئه برنامه‌هایی که آنها داشتند بیرون بیایند. خوشبختانه تصمیماتی که سال‌های قبل اعلام شد کاملا مساله را روشن می‌کند که آن ادعا و اقدام امر بی‌ربطی بود و این اقدام هیچ ارزشی از نظر بین‌المللی ندارد و تنها به منزله دشنام و فحشی است که افراد به دیگران بدهند.

یعنی این را به عنوان یک واقعه مسخره می‌دانید؟

کاملا همین طور است و هم یک توطئه زشتی که نیروهایی که غلط فکر می‌کنند می‌خواهند آن را انجام بدهند ولی به نتیجه نمی‌رسند.

در مورد انتخاباتی که در آمریکا شد چه نظری دارید؟

من با توجه به سفری که دو ماه پیش به آمریکا داشتم کاملا زمینه تغییر افکار عمومی را نسبت به سیاست‌های دولت کنونی احساس کردم. مطمئنا سیاست جنگ‌افروزی، سیاست تحمیل فشار، سیاست یکجانبه‌گرایی و به خصوص اشتباهات بزرگی که آمریکا در عراق کرد، سبب شد افکار عمومی آمریکا متوجه شود که این روند به زیان مردم است. البته دموکرات‌ها پیروز شدند ولی بیش و پیش از آنکه آنها پیروز شوند سیاست‌های فعلی و جاری نومحافظه‌کاران شکست خورد. امیدواریم این حادثه مقدمه‌ای باشد برای اینکه آمریکا بتواند از امکانات خودش واقعا در جهت همگرایی در دنیای امروز و ایجاد صلح استفاده کند.

نظر شما راجع به سیاست آمریکا در عراق چیست؟

از جمله عوامل مهم شکستی بود که سیاست‌های بوش در عراق خورد. البته همین جا اضافه کنم که سقوط صدام امری بود که به نفع مردم عراق و کل مردم منطقه بود ولی شیوه‌ای که آمریکا به کار برد شیوه نادرستی بود و امیدوارم با تقویت دولت مرکزی عراق، پایان اشغال و نیز کمک همه کشورهای منطقه به توسعه و پیشرفت عراق و بازسازی خرابی‌ها ما شاهد امنیت و ثبات در عراق باشیم.