محکومیت به پرداخت دیه به خاطر جدال در میهمانی فامیلی

گروه حوادث- دختر جوانی که به اتهام ایراد ضرب و جرح دخترعمه‌اش به دادگاه احضار شده بود، با رای قاضی دادگاه به پرداخت دیه محکوم شد. یک زن ۴۳ساله با مراجعه به کلانتری ۱۵۶ افسریه از یک دختر جوان به خاطر ایراد ضرب و جرح عمدی و سرقت گردنبند طلای خود شکایت کرد.

وی گفت: شب گذشته در یک میهمانی فامیلی شرکت کردیم اما پس از خروج از منزل صاحبخانه و در حین سوار شدن به خودروهایمان با زن‌دایی‌ام درگیری لفظی پیدا کردیم و ناگهان دختر جوان دایی‌ام به سمت من حمله‌ور شد و پس از مجروح کردن من دست در گردنم انداخت و گردنبند مرا پاره کرد و به سرقت برد.

پس از وساطت بستگان و میانجی‌گری آنها به خانه برگشتیم و من با تلفن از او خواستم تا گردنبندم را پس دهد اما او منکر موضوع شده و ادعا کرد در جریان درگیری، گردنبند طلای مادر او نیز به سرقت رفته است.

با گزارش حادثه به دادسرای ناحیه ۱۴تهران، دادیار شعبه ۸ این دادسرا دستور داد این زن به پزشکی قانونی معرفی شود.

گواهی طول درمان این زن از پوست‌رفتگی گردن و پیشانی و پلک چشم او در اثر درگیری حکایت داشت.

با معرفی شهود به دادسرا، دادیار پرونده دستور احضار دختردایی جوان این زن را به دادسرا صادر کرد.

این دختر وقتی در برابر دادیار قرار گرفت در دفاع از خود گفت: آن شب بعد از میهمانی مادر و دخترعمه‌ام با هم درگیر شدند و من که قصد جدا کردن آنها را داشتم به سمت مادرم دویدم اما دخترعمه‌ام روسری مرا کشید و من از شدت درد و نگرانی از بی‌حجابی دست‌هایم را روی سرم قرار دادم و در این دعوا که شاید یک‌دقیقه طول کشید من فرصتی برای سرقت گردنبند نداشتم و بعد از بازگشت به خانه‌مان متوجه ناپدید شدن گردنبند طلای مادرم شدیم اما با کمال تعجب این زن ادعا می‌کند گردنبند او هم به سرقت رفته است.

با تعیین قرار کفالت ۵میلیون ریالی قرار مجرمیت این دختر جوان از سوی دادسرا صادر شد و پس از برگزاری جلسه محاکمه، قاضی شعبه ۱۱۲۹ دادگاه جزایی تهران با توجه به وضعیت خاص متهم، دختر جوان را به خاطر ایراد ضرب و جرح عمدی به پرداخت دو نفر شتر، ۶۰دینار و نیم‌درصد دیه کامله به عنوان دیه و ارش در حق دخترعمه خود به خاطر سرقت گردنبند طلا نیز به پرداخت یک‌میلیون تومان جزای نقدی بدل از مجازات حبس و ۴۰هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق در حق صندوق دولت و نیز رد عین یا قیمت مال مسروقه محکوم کرد.

پس از صدور این حکم و ابلاغ آن به طرفین، دختر جوان در مهلت قانونی نسبت به آن اعتراض و تقاضای تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران را کرد.

قاضی علی اصغر تشکری، رییس شعبه ۳۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران و سید محمد دهنوی، مستشار این دادگاه پس از بررسی مجدد پرونده و لوایح طرفین با تایید حکم صادره در قسمت دیه، با توجه به آنکه در تمام مراحل دادرسی دختر جوان منکر سرقت گردنبند طلا شده بود و این اتهام مقید به قطع و یقین و اثبات بزه است با استناد به شق ۴ بند ب ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی در امور کیفری ضمن نقض دادنامه رای به برائت متهم از اتهام سرقت را صادر کردند.