تحقیقات جدید نشان می‌دهد زبان فارسی برای نخستین بار به جمع ۱۰زبان پرکاربرد در میان وب‌لاگ‌های اینترنت پیوسته است. به گزارش سایت اینترنتی «بی‌بی‌سی‌نیوز»، جدیدترین آمار شرکت تحقیقات آمار وب‌لاگ‌های اینترنتی «تکنوراتی» (Technorati) علاوه بر مطلب فوق نشان می‌دهد روند رو به رشد تعداد وب‌لاگ‌های اینترنتی همچنان ادامه داشته و هم‌اکنون روزانه حدود ۱۰۰هزار

وب لاگ جدید در اینترنت ایجاد می‌شود.

بر همین اساس کاربران وب‌لاگ‌ها در مجموع روزانه ۳/۱میلیون به‌ ‌روزنگاری انجام داده و مطالب وب‌لاگ‌های خود را تغییر می‌دهند. بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که وقایع مهم در جهان تاثیر زیادی بر میزان به‌روزنگارهای وب‌لاگ‌های اینترنت داشته و به طور مثال جنگ رژیم صهیونیستی و لبنان در تابستان گذشته سبب رشد فزاینده به‌روزنگاری وب‌لاگ‌ها توسط کاربران شده است. به گفته «دیوید سیفری» موسس شرکت «تکنوراتی»، آمارهای جمع‌آوری شده نشان می‌دهند، در حال حاضر وب‌لاگ‌ها نقش مهمی در بحث پیرامون وقایع و مسایل مهم جهان بر عهده دارند.

اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این شرکت نشان می‌دهد هم‌اکنون ۵۷میلیون وب‌لاگ در اینترنت وجود دارد که ۵۵درصد از آنها دست کم یک بار در هر سه ماه توسط کاربران ایجادکننده آنها به روز می‌شوند. شرکت «تکنوراتی» تمامی وب‌لاگ‌های اینترنت را بر این اساس که چه تعداد لینک به سوی آنها در سایر وب‌سایت‌ها و وب‌لاگ‌ها وجود دارد، رتبه‌بندی می‌کند. هم‌اکنون حدود ۴هزار وب‌لاگ در اینترنت وجود دارد که بیش از ۵۰۰ لینک به سوی آنها نشانه رفته‌است. برخی از این وب‌لاگ‌ها دارای سابقه فعالیت چندین ساله بوده و مطالبشان دست کم دو بار در روز توسط نگارندگانشان به روزنگاری می‌شود. هم‌اکنون زبان انگلیسی بیشترین زبان مورد استفاده در وب‌لاگ‌های اینترنت بوده و پس از آن زبان ژاپنی در رتبه دوم قرار دارد. به‌رغم محدودیت‌های اعمال شده برای وب‌لاگ‌نویسی در کشور چین، زبان چینی اکنون سومین زبان پرکاربر در میان وب‌لاگ‌های اینترنت است.