هشدارهای ایمنی در آستانه شروع فصل سرما

خبرگزاری مهر- قائم‌مقام سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی تهران با اشاره به افزایش مصرف گاز شهروندان در فصول سرد سال، نسبت به استفاده صحیح از گازهای طبیعی و مایع مورد استفاده در منازل و خودروها برای کاهش خطرات احتمالی و میزان خسارات جانی و مالی مردم هشدار داد. فتح‌ا... تیموری طی گزارشی در رابطه با هشدارهای سازمان آتش‌نشانی تهران نسبت به رعایت نکات ایمنی برای استفاده از وسایل گازسوز گفت: با توجه به اینکه در وسایل گازسوز از دو نوع گاز طبیعی و مایع استفاده می‌شود، علاوه بر منافعی که برای انسان‌ها و جامعه دارد، در صورت عدم استفاده صحیح، بسیار خطرناک، قابل اشتعال و قابل انفجار خواهد بود.

وی با تاکید بر انتخاب وسایل گازسوز استاندارد برای مصارف خانگی و شهری گفت: برای خرید و یا استفاده از وسایل گاز سوز باید استانداردهای مربوطه نسبت به دارا بودن شمعک و ترموکوپل مد نظر قرار‌گیرد. ضمن اینکه هنگام نصب، بهره‌برداری و یا هرگونه جابجایی وسایل گازسوز از متخصصان خود شرکت‌ها سازنده این وسایل بهره‌گیری شده و از تعمیر و یا دستکاری وسایل گازسوز توسط افراد غیر متخصص جدا خودداری شود.

قائم‌مقام سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی تهران با اشاره به اینکه در هفته گذشته عامل گازگرفتگی منجر به فوت ۶ نفر از اعضای یک خانواده در تهران شد، افزود: وسایل گازسوز را باید در محلی نصب کرد که دارای هوای کافی جهت احتراق گاز بوده و در شرایط عادی هوای لازم و کافی برای سوختن و یا احتراق به آسانی و بدون ممانعت وارد آن محل شود. همچنین دستگاه‌های گازسوز باید بوسیله لوله‌ها و یا شلنگ‌های فشارقوی، حداکثر تا ۵/۱‌متر بوده و هرگز نباید از اطاقی به اطاق دیگر و یا از داخل دیوار یا سقف و یا کف اطاق نباید عبور داده شوند.

تیموری به کلیه شهروندان توصیه کرد: از بست‌های مناسب و فلزی برای اتصال شیلنگ‌های فشار قوی به لوازم گازسوز و یا به ریگلاتور سیلندر و یا شیر لوله‌کشی گاز شهری استفاده کرده و برای آزمایش و تست محل اتصال بست‌ها نیز هرگز از شعله کبریت و یا فندک استفاده نکنند علاوه براین، از خواباندن سیلندر گاز مایع، ریختن آب جوش و یا در معرض شعله قراردادن سیلندر گاز جدا خودداری کنند.وی‌گفت: به محض احساس بوی گاز سریعا از طریق شیرهای گاز در لوله‌کشی منازل و یا از پای کنتور گاز جریان گاز را قطع کرده و با حفظ خونسردی و رعایت موارد ایمنی سریعا اقدام به بازنمودن درب و پنجره‌ها کنید. همچنین در صورت مشاهده هر گونه تغییری در وضعیت شعله و یا شمعک وسایل گازسوز مورد استفاده، می‌بایست سریعا جریان گاز را قطع و با تعمیرکاران و متخصصان مجاز تماس حاصل شود.قائم‌مقام سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی تهران افزود: حتی‌الامکان وسایل گازسوز در محل مناسب، دور از دسترس و محل تردد کودکان نصب شود و هرگز این وسایل در نزدیکی پرده و پنجره، در معرض وزش باد و یا جلوی در ورودی و خروجی منازل قرار نگیرد.

تیموری با بیان اینکه هرگز از وسایل گازسوز برای گرم کردن حمام و فضای کوچک استفاده نشود، تاکید کرد: هرگز نصب آبگرمکن در حمام صورت نگیرد. همچنین دودکش وسایل گازسوز مانند بخاری و آبگرمکن باید از قطر و اندازه مناسب برخوردار بوده و با حداقل پیچش و زانویی به فضای خارج از ساختمان منتهی شده و در صورت نصب بر روی بام حداقل ۸۰سانتیمتر بالاتر از سطح بام نصب شود البته باید توجه داشت که دودکش‌ها باید دارای کلاهک بوده و کاملا محکم و مهار شده باشند.وی در پایان گفت: با توجه به قرار گرفتن در آستانه فصل سرما انتظار می‌رود رعایت نکات ایمنی مذکور از سوی شهروندان برای بهره‌گیری از سلامت جانی و مالی بیشتر اعمال شود تا دیگر در میان خانواده‌ها شاهد حوادثی چون گازگرفتگی و احتراق و انفجار در فصل‌های سرد سال نباشیم.