وزیر نفت هند با استقبال از مشارکت روسیه در پروژه خط لوله گاز ایران اعلام کرد: با وجود اینکه کارشناسان نسبت به مشارکت مسکو تردید دارند، اما معتقدم حضور روسیه در پروژه خط لوله گاز ایران موجب افزایش امنیت و ایمنی این پروژه خواهد شد. به گزارش مهر، به نقل از رویتر، مورلی دئورا روز جمعه گفت: پاکستان نیز از احتمال حضور روسیه در خط لوله گاز ایران استقبال کرده است و ما امیدواریم ایران نیز از حضور روسیه حمایت کند.

با وجود خودداری دئورا از اظهارنظر درباره نحوه مشارکت روسیه در خط لوله گاز ایران، یک مقام بلندپایه وزارت نفت هند به خبرگزاری رویتر گفت که به احتمال فراوان روسیه در تامین مالی پروژه خط لوله مشارکت خواهد کرد. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه اخیرا با اعلام علاقه مسکو به مشارکت در ساخت خط لوله گاز ۷ میلیارد دلاری ایران به هند و پاکستان، اظهار داشت که شرکت گازپروم برای ساخت و تامین مالی پروژه خط لوله گاز ایران آماده است. هندوستان با مصرف روزانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب گازطبیعی در روز، ۷۰‌درصد نفت مصرفی خود را وارد می‌کند و قصد دارد به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه واردات نفت و کاستن از آلودگی محیط زیست سهم گاز طبیعی در سبد مصرفی انرژی خود را افزایش دهد.

علاوه بر خط لوله گاز ایران، دهلی‌نو در حال ارزیابی واردات گاز از کشورهای میانمار و ترکمنستان نیز هست که افزایش تولید داخلی، احتمال واردات گاز هند از دو کشور فوق را کاهش می‌دهد.