«شهر دیجیتالی» در اسپانیا معرفی شد

«شهر دیجیتالی» با هدف نشان دادن تاثیر فناوری‌های نو بر زندگی مدرن در چهل وششمین نمایشگاه بین‌المللی رایانه، چندرسانه‌ای و ارتباطات اسپانیا موسوم به «سیمو ۲۰۰۶» به نمایش گذاشته شده است. «شهر دیجیتالی»، منطقه‌ای از یک شهر را با خدمات شهری‌و خانه‌هایش طراحی کرده است که نشان می‌دهد فناوری دنیای دیجیتال در تسهیل زندگی ساکنان آن تا چه اندازه تاثیر فراوان دارد. به عنوان نمونه، در خانه‌های شهر دیجیتالی وسایل صوتی و تصویری و حتی مبل و صندلی‌های آن الکترونیکی است و برای هر گونه جابه‌‌جایی حتی خواباندن مبل آن نیازی به فعالیت فیزیکی ساکنان آن ندارد، بلکه فقط کافی است یک دکمه را برای هر گونه تنظیم دلخواه آن فشار داد.

ساکن این خانه حتی نیازی ندارد تا برای برداشتن چیزی به طرف میز برود بلکه این میز است که به سوی او می‌آید.

تلویزیون‌های شهر دیجیتالی بیشتر به تابلوی دیواری شبیه هستند و قاب عکس‌های آن حاوی حافظه‌هایی است که به‌طور خودکار هر چند ثانیه، تصویر خود را عوض می‌کند.

هنگامی که ساکن خانه از آن خارج می‌شود، خدمات عمومی و استفاده از آن همچون مترو، اتوبوس و یا عبور از چراغ‌های راهنمایی نیز به‌صورت دیجیتال عرضه می‌شود. مثلا، با حضور مسافر، چراغ راهنما سبز یا قرمز می‌شود. در این شهر، خدمات پستی و مخابراتی نیز به‌صورت الکترونیکی و با سرعت انجام می‌شود و دیگر برای جداکردن نامه‌ها به مقاصد مختلف، نیازی به دخالت انسان نیست. دولت اسپانیا در همین راستا اعلام کرده است که تا سال ۲۰۱۰میلادی یعنی ظرف سه سال دیگر، سیستمی را در سراسر خاک این کشور جنوب غربی اروپا راه‌اندازی می‌کند که با اجرای آن، دریافت اینترنت در کل کشور به صورت بی‌سیم خواهد بود و دیگر نیازی وجود نخواهد داشت تا برای دریافت اینترنت، رایانه به خط تلفن وصل شود.

به این ترتیب، هر شهروند خواهد توانست با همراه داشتن یک رایانه دستی (لپ تاپ) در هر نقطه از کشور به اینترنت متصل باشد.

بسیاری از ۶۲۶ شرکت‌حاضر در نمایشگاه سیمو ۲۰۰۶ به همین‌خاطر، برنامه‌های خود را برای کمک به تحقق برنامه دولت اسپانیا برای سال ۲۰۱۰ معرفی کرده و از مخاطبان می‌خواهند خود را برای فرارسیدن یک تحول جدید در عرصه زندگی خویش آماده کنند.