اتحادیه آلومینیوم اروپا (EAA) در سال ۱۹۸۱ میلادی تاسیس شده است. این اتحادیه که از تولیدکنندگان آلومینیوم ۱۸کشور اروپایی تشکیل شد، نماینده صنعت آلومینیوم‌سازی این قاره در جهان است. هدف اصلی اتحادیه آلومینیوم اروپا تضمین رشد پایدار تولید این فلز در اروپا و تامین نیاز بازار مصرف آنها است. ایجاد تصویری روشن و رشد یافته از صنعت آلومینیوم برای تمام مردم جهان به خصوص اروپاییان از دیگر اهداف ایجاد اتحادیه بود. اتحادیه EAA با نظارت دقیق و مدیریت بر بخش‌هایی از صنعت آلومینیوم که سهم قابل توجهی در بازار مصرف دارند و ارائه آمار دقیق در مورد تولید این فلز در واحدهای مختلف و مصرف آن در صنایع به شفاف‌سازی بازار و کنترل کامل بر این صنعت با اهمیت می‌پردازد. آموزش فعالان در این صنعت و تامین بودجه برای ارتقای تکنولوژیکی واحدهای فعال نیز از جمله کارهای دیگر این اتحادیه است.

اعضای این اتحادیه به ۵گروه تقسیم می‌شوند که شامل تولیدکنندگان آلومینیوم اولیه، میلگرد، آلومینیوم‌های بازیافتی و آلیاژی و در آخر فویل‌های آلومینیومی هستند. از طرف دیگر تولیدات این اتحادیه به چهار بازار مصرف بزرگ و اصلی وارد می‌شود. بازارهای با اهمیت مصرف‌کننده این فلز را می‌توان صنعت عمران یا ساخت‌وساز، صنعت بسته‌بندی، خودروسازی و صنعت حمل‌ونقل عمومی دانست.

مهم‌ترین برنامه این اتحادیه برنامه تحقیق و توسعه یا R&D است که اصلی‌ترین عامل رشد صنعت آلومینیوم‌سازی در قاره اروپا طی سال‌های اخیر محسوب شده است. اعضای اتحادیه با افزایش برنامه‌های تحقیقاتی زمینه را برای رشد فراهم کردند و هم‌اکنون می‌توانند سهم زیادی از نیاز داخلی خود را پاسخ گویند. مهم‌ترین ویژگی این فلز قابل بازیافت بودن آن است و به همین دلیل توصیه می‌شود تا حد امکان جایگزین فلزات دیگر شود. وزن پایین این فلز یکی از ویژگی‌های مثبت آن برای استفاده در صنعت خودروسازی است و سبب می‌شود اتومبیل‌های سبک‌تری تولید شوند که همین وزن کم دلیلی برای کمتر شدن مصرف بنزین در آنها است. طبق آمارهای ارائه شده توسط این اتحادیه‌ خودروهایی که با آلومینیوم ساخته می‌شوند در طول عمر خود در مصرف بنزین ۳هزار لیتر صرفه‌جویی می‌کنند.