رشد 8/1 میلیارد دلاری‌صادرات یک  اتحادیه

به‌رغم فشارهای بسیار زیاد بازار در اثر وفور تولیدات کشورهای چین و هند و قیمت پایین آنها در سال‌های اخیر، بنگلادش توانست شاهد رشد چشمگیر صادرات فرآورده‌های صنعت نساجی خود در سال تولیدی جاری باشد. به گزارش اتحادیه صنعت نساجی کشور بنگلادش مقامات این کشور در سال تولیدی گذشته (۳۰ژوئن سال ۲۰۰۵ میلادی تا ۳۰ ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی) شاهد رشد ۸/۱میلیارددلاری درآمد صادراتی خود در بخش صنعت نساجی بودند. این در حالی است که در سال مورد بررسی صنعت مذکور با مشکلات بسیار زیادی در بازار جهانی مواجه بوده است. طبق اطلاعات موجود در سال گذشته عرضه بسیار زیاد تولیدات کشورهای چین و هند به بازارهای مصرف با قیمت‌های پایین سبب شد تا بازار مصرف تولیدات کشور بنگلادش آسیب ببیند. در این شرایط دست‌اندرکاران اتحادیه صنعت نساجی بنگلادش تصمیم گرفتند تا به منظور حفظ بازار خود قیمت تولیداتشان را تنزل دهند و همین مساله اقتصاد این صنعت را با بحران مواجه کرد. اما به‌رغم تمامی این مسائل صنعت نساجی بنگلادش نه تنها آسیب ندید بلکه توانست درآمد صادراتی بیشتری را نیز به دست آورد.

اتحادیه صنعت نساجی بنگلادش در گزارش اخیر خود آورده است که این کشور در سال تولیدی گذشته ۵/۱۰میلیارد دلار از صادرات فرآورده‌های این صنعت به دست آورد در حالی که در سال مالی پیش از آن کل درآمد صادراتی این صنعت برابر با ۶۵/۸میلیارد دلار بوده است. درآمدزاترین بخش صنعت نساجی کشور بنگلادش بخش صادرات پارچه است. در سال تولیدی گذشته درآمد حاصل از صادرات پارچه ۷۵درصد از کل درآمد صادراتی این کشور آسیایی را تشکیل می‌داد.

این درآمد در شرایطی به دست آمد که به دلیل رقابت بسیار زیاد در بازار و وجود تولیدات ارزان قیمت کشورهای چین و هند دولت و دیگر مقامات اقتصادی در انتظار زیان بودند ولی رشد درآمد صنعت نساجی کشور بنگلادش نشان داد که صنعتگران این کشور بر کارشان و مسائل جانبی آن کاملا مسلط هستند.

براساس این گزارش یکی از دلایل بسیار بااهمیت رشد صادرات بنگلادش در سال گذشته وضع قوانین محدود کننده برای ورود تولیدات کشور چین به بازار آمریکا بود.

این قوانین که تا سال ۲۰۰۸ میلادی اجرا خواهد شد، زمینه را برای افزایش صادرات تولیدات بنگلادش به کشور آمریکا و به دیگر کشورهای اروپایی فراهم کرد.

در‌حال‌حاضر ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین بازار مصرف تولیدات صنعت نساجی کشور بنگلادش است.

در سال مالی ۲۰۰۶-۲۰۰۵ میلادی کشور بنگلادش از صادرات به این کشور بیش از ۳میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

در همین زمان حدود ۵۲درصد از کل درآمد این کشور از کشورهای اتحادیه اروپا تامین شد.

در سال مالی گذشته درآمد حاصل از صادرات منسوجات سنتی این کشور به اقصا نقاط جهان برابر با ۵۰۰میلیون دلار بود.

پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه این روند نقش صنعت نساجی بنگلادش در توسعه اقتصادی و صنعتی این کشور بیشتر شود و زمینه برای رشد زیرساخت‌های این صنعت فراهم آید.

در صورت تحقق این پیش‌بینی در بازار صنعت نساجی جهان نام بنگلادش در کنار کشورهای چین و هند قرار خواهد گرفت و تولیدکنندگان کوچک چاره‌ای جز خروج از بازار را نخواهند داشت.