گروه حوادث- یک کارفرما به خاطر آسیب‌دیدگی پای کارگرش در حین جمع‌آوری ضایعات تراشکاری به پرداخت دیه محکوم شد. در حالی که کارگر جوان سعی در جمع‌آوری ضایعات با چنگک مخصوص داشت، به خاطر پیچیدن یکی از براده‌ها به دور پایش دچار جراحت شدید پاشنه و پارگی تاندون پای راست شد.

بنابه این گزارش شهریور ماه سال گذشته یک جوان ۱۹ساله در کلانتری ۱۳ چهاردانگه از کارفرمای خود شکایت کرد و گفت: از ۲سال قبل در یک کارگاه تراشکاری مشغول به کار هستم و با دستور کارفرما مسوولیت انتقال و جمع‌آوری ضایعات حاصل از تراشکاری قطعات جمع شده در جلوی دستگاه‌ها به عهده من است. فروردین ماه امسال در جریان انجام کار در حالی که این ضایعات را به وسیله چنگک مخصوص به قسمت دیگری از کارگاه منتقل می‌کردم، یکی از براده‌ها به دور پایم پیچید و به خاطر آنکه چکمه یا پوتین به پا نداشتم پای راستم به شدت آسیب دید و در اثر این حادثه دچار پارگی تاندون آشیل و جراحت شدید پاشنه پا شدم و پس از صرف هزینه‌های زیاد و درد فراوان چون کارفرما هیچ عیادت و احساس مسوولیتی در برابر من نکرد، تصمیم به طرح شکایت گرفتم.

قاضی دادگاه پس از شنیدن اظهارات این پسر، دستور احضار کارفرما و بررسی صحنه حادثه از سوی بازرسان اداره کار و امور اجتماعی را صادر کرد.

گزارش اداره کار حاکی از آن بود که به خاطر انباشته شدن بیش از حد ضایعات جلوی دستگاه تراش و حجم زیاد این ضایعات که باید انتقال آنها در فواصل زمانی کوتاه‌تری صورت می‌گرفت، کارفرما به دلیل عدم نظارت بر نحوه کار کارگران و عدم آموزش صحیح آنها در نحوه جمع‌آوری این ضایعات، مقصر است.

قاضی دادگاه پس از برگزاری جلسات محاکمه قرار آزادی کارفرما را با کفالت یک‌میلیون تومانی صادر و این مرد را به پرداخت ۳درصد از دیه کامل انسان به خاطر پارگی تاندون و ۳صدم از یک دوم دیه کامل به خاطر جراحت متلاحمه پاشنه پا در حق کارگر خود محکوم کرد و با توجه به آنکه این مرد سوء‌نیتی در این کار نداشت به لحاظ فقد عنصر معنوی جرم، این مرد را از جنبه عمومی جرم تبرئه کرد.

پس از صدور این حکم، مرد کارفرما نسبت به آن اعتراض و تقاضای رسیدگی مجدد پرونده را در دادگاه تجدیدنظر مطرح کرد.

قاضی علی‌اصغر تشکری و سیدمحمد دهنوی پس از بررسی مجدد پرونده چون محکومیت کارفرما به پرداخت دیه را از حد نصاب مقرر در بند د ماده ۲۳۲قانون آیین‌ دادرسی کیفری کمتر دانستند با رد اعتراض این مرد حکم صادره را قطعی اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار ما، این کارفرما به خاطر عدم آموزش صحیح و عدم نظارت بر نحوه کار کارگران خود، محکوم به پرداخت مبلغ یک‌میلیون و ۱۷۰هزار تومان دیه به یکی از کارگران خود شده است.