دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: تصور می‌کنم پیروزی دموکرات‌ها سیاست‌های بوش در منطقه را در زمینه جنگ‌طلبی تغییر می‌دهد و نیز بر روی تئوری اقدامات پیش‌دستانه تاثیر می‌گذارد.

دکتر علی لاریجانی، با اشاره به این که در سفر اخیرش به اروپا یکی از رهبران اروپایی گفته است فایده جنگ آمریکا علیه عراق این بود که این کشور دیگر به کشوری حمله نخواهد کرد، ادامه داد: در مساله هسته‌ای ایران برخی دموکرات‌ها موضع عقلانی‌تری دارند، البته در بین آنها هم بر سر این مساله دسته‌بندی‌هایی وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: آنها منفعت خود را در درگیری بیشتر با ایران نمی‌بینند. بزرگنمایی مساله هسته‌ای ایران به نفع آنها نیست. علی لاریجانی در روسیه به غرب هشدار داد

احتمال بازنگری ایران در روابط با آژانس

در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات گروه ۱+۵ درباره ایران، بار دیگر مساله هسته‌ای ایران به موضوع مذاکرات دوجانبه تبدیل شده و هر یک از طرفین می‌‌کوشد تا روز دوشنبه که دور تازه مذاکرات آغاز می‌شود، خود را برای شرایط جدید آماده کند.

سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به روسیه و سخنان وی در مسکو اکنون در کانون این تحرک دیپلماتیک قرار دارد و نشان می‌دهد جمهوری اسلامی مصمم است پیش از آغاز مذاکرات، جامعه‌ جهانی را متقاعد کند که تعلیق غنی‌سازی اورانیوم به هیچ وجه نمی‌تواند شرط آغاز مذاکرات باشد.

علی لاریجانی در مسکو هشدار داد، در صورتی که پیش نویس قطعنامه اروپا برای تحریم ایران به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسد، ایران در روابطش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر خواهد کرد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از آسوشیتدپرس، لاریجانی گفت: در صورتی که سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه‌ را بدون توجه به اصلاحات روسیه به تصویب برساند، ما در روابطمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر خواهیم کرد.

پیش‌نویس قطعنامه اروپایی به همه کشورها دستور می‌دهد تامین مواد و فناوری‌هایی را که ممکن است به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی در ایران منجر شوند ممنوع کند و همچنین ممنوعیت سفر و مسدود کردن سرمایه‌ها را بر شرکت‌ها، افراد و سازمان‌هایی که در این برنامه‌های ایران دخیل هستند اعمال کند.

این پیش نویس همکاری هسته‌ای روسیه با ایران در نیروگاه بوشهر را استثنا قرار داده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین هنگام ورود به مسکو در مصاحبه‌ای با ریا نووستی با ذکر اینکه روسیه دوست و متحد طبیعی ایران است، خاطرنشان ساخت پیشنهاد روسیه هنوز در دستور کار ایران قرار دارد. علی لاریجانی، در مصاحبه با ریانووستی اعلام کرد: روسیه کشور دوست و همسایه ایران است. ما منافع مشترک بسیاری داریم. از این رو از دیر باز روابط بسیار دوستانه و دیرینه‌ای با روسیه داشته‌ایم و اگر بگوییم که روسیه متحد طبیعی ما است گزاف نگفته‌ایم.

به گفته وی، گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران نیز یکی دیگر از موضوعات مشترک میان دو کشور می‌باشد. لاریجانی در مورد تاسیس مرکز مشترک غنی سازی اورانیوم در خاک روسیه متذکر شد که این مساله در ایران در حال بررسی است. به گفته وی، پیشنهاد روسیه هنوز در دستور کار ایران و به روی میز مذاکره قرار دارد و ما هیچ‌وقت بررسی آن را متوقف نکرده‌ایم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مورد بررسی قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای امنیت یادآور شد: آنها که فکر می‌کنند که این قطعنامه تاثیری در اراده ملت ایران دارد، در اشتباه هستند. ما روال منطقی حل مساله را که قبلا گروه شش پیشنهاد داده، ادامه می‌دهیم. بنا براین جایی برای بررسی مساله در شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود ندارد. علی لاریجانی در مورد واکنش ایران در صورت تصویب قطعنامه در شورای امنیت متذکر شد، در صورت استفاده از زبان زور، ایران نیز واکنش مناسب به آن خواهد داد و این مساله در روابط ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: اگر بخواهند از زبان دیگر استفاده کنند و نخواهند از طریق مذاکرات مشکل را حل کنند، ایران هم در همان مسیر واکنش نشان خواهد داد، هر چند کمکی به حل مساله نکند. ما طبعا در جایگاه دیگری قرار خواهیم گرفت و این مساله در مسائل منطقه‌ای و روابط ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تاثیر گذار خواهد بود. دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در گفت‌وگو با تلویزیون محلی در روسیه خاطرنشان کرد: تصویب پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت مبنی بر اعمال تحریم علیه ایران، تاثیر روانی به بار خواهد آورد. دبیر شورای امنیت ملی ایران در اظهاراتش اتهامات آمریکا و برخی کشورهای غربی مبنی بر انحراف برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به سمت تولید سلاح‌های هسته‌ای را غیر منطقی خواند. لاریجانی خاطرنشان کرد این ادعاها در هیچ دادگاه قضایی قابل پذیرش نیست.

مقامات ایرانی تاکید می‌کنند برنامه هسته‌ای این کشور با اهداف صلح‌آمیز و طبق قوانین بین‌المللی و در چارچوب قرارداد منع گسترش سلاح هسته‌ای پیش می‌رود.

لاریجانی تاکید کرد که پاسخ ایران به بسته پیشنهادی پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان (گروه ۱+۵) پاسخی منطقی بود ولی به خاطر فشارهای واشنگتن به نتیجه نرسید.

لاریجانی هشدار داد که ایران در مقابل هر تصمیمی که غرب علیه این کشور بگیرد پاسخی درخور خواهد داد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیش از شروع نشست دوجانبه اعلام کرد که در آغاز مذاکرات خود با دکترعلی لاریجانی گفت که مسکو «از فرصت ایجاد شده برای برگزاری رایزنی با ایران روی ابعاد مختلف روابط دوجانبه قدردانی می‌کند». وی افزود: «ما روابط مستحکمی‌با ایران به ویژه در همه ابعاد داریم. ما بسیاری از مسائل را در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای حل و فصل خواهیم کرد». لاوروف تاکید کرد که ما به گفت‌وگو درباره چشم‌انداز همکاری دوجانبه و واکنش متقابل به امور منطقه‌ای امیدوار هستیم .

وی با بیان اینکه ما آماده گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران هستیم، خاطرنشان کرد که روسیه همواره از حل مسالمت‌آمیز وضعیت موجود برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند و مسکو در حال بررسی است که چقدر می‌توانیم دراین زمینه پیشرفت کنیم.

لاریجانی نیز در این نشست بر ضرورت رایزنی‌های مستمر با روسیه با وجود وضعیت متشنج در منطقه تاکید کرد. وی افزود : پس از انقلاب اسلامی ‌ایران، به نظر می‌رسید که زمینه واقعی برای همکاری بین ایران و روسیه به وجود آمده است و ما به آینده اساس روابط که در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و نظامی‌در حال توسعه است، نگاه می‌کنیم . دبیرشورای‌عالی امنیت ملی ایران خاطرنشان کرد که ایران و روسیه در اکثر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای که مواضع نزدیک و همسانی دارند، همکاری می‌کنند . وی افزود که امید زیادی به مذاکرات امروز در مسکو دارد . لاریجانی پس از دیدار با لاوروف با ایگور ایوانف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه دیدار خواهد کرد.

دعوت از پوتین برای سفر به ایران

روزنامه کامرسانت نیز نوشت: سفر منوچهر متکی به مسکو در آخرین لحظات به تعویق افتاد و به جای وی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران وارد پایتخت روسیه شد تا در این سفر از پوتین برای حضور در تهران دعوت به عمل آورد. این روزنامه افزود، با توجه به آغاز بررسی قطعنامه ایران در نیویورک که تهران را به تحریم‌های بین‌المللی تهدید می‌کند، ایران سعی دارد پشتیبانی روسیه را در شورای امنیت سازمان ملل به دست آورد. کامرسانت نوشت: لاریجانی دعوتنامه‌ای را برای ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه برای سفر به ایران در پایان سال‌جاری خواهد آورد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کی‌یف به خبرنگاران اعلام کرد که روز پنج‌شنبه مذاکراتی با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در مسکو خواهد داشت. اما بعد معلوم شد که متکی به مسکو سفر نمی‌کند.

این روزنامه به نقل از وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که دیدار وزیر امور خارجه ایران لغو نمی‌شود، فقط تصمیم گرفته شده است که دیدار به زمانی دیرتر موکول شود اما به علت اتخاذ چنین تصمیمی اشاره‌ای نشد.

نشست آینده ۱+۵، دوشنبه

در همین حال نمایندگان گروه ۱+۵ در سازمان ملل نتوانستند در نشست غیر رسمی روز پنج‌شنبه خود در نیویورک در خصوص قطعنامه پیشنهادی اروپا درباره تحریم‌های ایران به توافق برسند ولی در عین حال موافقت کردند که عصر روز دوشنبه با هم دیدار کنند. سفرای پنج کشور بزرگ در شورای امنیت سازمان ملل (چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه) به همراه آلمان دومین نشست غیررسمی خود را طی دو روز در دفتر نمایندگی فرانسه در سازمان ملل تشکیل دادند اما نتوانستند درباره قطعنامه پیشنهادی اروپا به توافق دست یابند.

جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از این نشست در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما درباره موضوعات مختلف مربوط به تحریم‌ها گفت‌وگو کردیم. وی افزود: معتقدم که به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم و بعد از ظهر روز دوشنبه نشستی را برگزار خواهیم کرد. «وانگ گوانگیا» نماینده چین در سازمان ملل مذاکرات نیویورک را «کند» توصیف کرد. این درحالی که «ویتالی چورکین» نماینده روسیه در این سازمان مذاکرات را خوب و جدی خواند و گفت: در بسیاری از موضوعات هنوز در سطحی قرار نداریم که به توافق دست یابیم. روسیه با حمایت چین پیشنهاد تغییراتی را در قطعنامه پیشنهادی اروپا به شورای امنیت ارائه کرده است که در آن برخی از تحریم‌ها تعدیل شده و برخی حذف شده است. این در حالی است که علی لاریجانی برای گفت‌وگو با مقام‌های روسیه در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور، در مسکو به سر می‌برد.