سال گذشته میزان بهره‌‏برداری از باغ‌های چای به طور متوسط ۸ تن بوده که این میزان امسال به دلیل احیا نشدن باغات به ۴ تن و ۲۰۰ کیلو تقلیل یافته است. ایرج هوسمی، رییس اتحادیه چایکاران کشور، در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: در سنوات گذشته پایان فصل بهره‌‏برداری برگ سبز چای مهرماه بود، اما امسال به دلیل بروز خشکسالی در سه ماه دوم، بهره‌‏برداری از باغات چای در مهرماه به اتمام نرسید، به طوری که فرصت نهایی برای برداشت از سوی سازمان تعاون روستایی ۱۰آبان اعلام شده بود.

وی با بیان آن که هزینه باغات چای توسط چایکاران قابل تامین و پرداخت نیست، افزود: در سال گذشته مقرر بود تسهیلات بدون پیش شرط به چایکاران جهت احیای باغات پرداخت شود،اگر تسهیلات سال گذشته، در سال‌جاری به صورت مدت دار به چایکاران پرداخت شود می‌‏توان به احیای باغات در سال ۸۶ امید داشت، البته بازپرداخت ۶۰۰‌هزار تومان به تدریج در طول سال باید انجام شود تا این تسهیلات در اختیار چایکاران قرار گیرد.

وی عنوان کرد: به‌‌رغم افزایش ۵‌درصدی نرخ خرید برگ سبز چای نسبت به سال گذشته با توجه به بالا رفتن ۳۵‌درصدی دستمزدها، این تغییر فایده‌‏ای را برای چایکاران به دنبال نداشته است.

هوسمی، افزایش ۵‌درصدی نرخ خرید برگ سبز چای را شوخی با طایفه چایکار دانست و گفت: این تغییر در نرخ خرید مشکلی را رفع نمی‌‏کند، بلکه باید مثل برنج، قند و شکر، قیمت کارشناسانه برای چای در نظر گرفته شود، زیرا عدم تناسب قیمت‌‏ها چایکاران را بدهکارتر می‌‏کند.