2سال زندان به خاطر دزدیدن 20 تن روغن نباتی

گروه حوادث- راننده یک دستگاه تریلی که در مسیر انتقال ۲۰تن روغن نباتی از تهران به مقصد اهواز آنها را به فروش رسانده بود، به خاطر خیانت در امانت به تحمل دو سال زندان محکوم شد. قضات دادگاه تجدیدنظر، صاحب این بار را برای دریافت خسارت ملزم به ارائه دادخواست حقوقی کردند. بنا به این گزارش، ۳۰ آبان ماه سال گذشته یک مرد ۳۶ساله با مراجعه به شعبه ۵بازپرسی دادسرای ناحیه ۱۶ و طرح شکایتی از یکی از رانندگان یک باربری در تهران گفت: ۲۳روز پیش ۲۰تن روغن نباتی به مقصد اهواز توسط یک باربری فرستادم اما تا امروز این بار به مقصد نرسیده و با توجه به آدرس مشخصی که از راننده از سوی باربری در اختیارم گذاشته شد به دنبال او به کرمانشاه سفر کردم اما با اظهارات متناقض خانواده این مرد که ادعا می‌کردند یکسال است از او بی‌خبرند و یا اینکه او به جرم موادمخدر تحت تعقیب است و یا به خاطر قطع‌شدن دست فرزندش در تهران به سر می‌برد در آن شهر سرگردان شدم و پس از چند روز بی‌نتیجه به تهران برگشتم و با احتمال اینکه شاید کامیون توقیف شده و به مقصد نرسیده به سراغ پایانه‌های شهرهایی که در مسیر قرار داشتند رفتم، اما چون نتیجه‌ای حاصل نشد تصمیم به طرح شکایت گرفتم.

با ادعاهای این مرد، بازپرس پرونده دستور دستگیری و ورود به منزل مرد راننده را با صدور نیابت قضایی صادر کرد و از پلیس آگاهی آن حوزه انتظامی نیز خواست تا به محض مشاهده تریلی آن را توقیف کنند.

قاضی دادگاه همچنین دستور شناسایی و احضار مالک تریلی و تحقیق از وی را صادر کرد.

پس از شناسایی مالک تریلی، او از سوی بازپرس شعبه اول دادسرای کنگاور مورد تحقیق قرار گرفت و گفت: من صاحب ماشینم و او راننده‌ام بود. من به این مرد اعتماد کردم و خودروی خود را به او اجاره دادم اما او پس از سرقت تریلی اقدام به سرقت محموله و بارهای تجاری آن کرد، به صورتی که ظرف یکماه اقدام به سرقت دو محموله روغن‌نباتی و میلگرد کرد و من به خاطر شکایت مالباختگان و سرقت خودروی خود تمام ایران را به دنبالش گشتم تا اینکه چند روز قبل برادر او ماشینم را به من برگرداند و با وعده ارائه رسید این بارها، هنوز صاحبان آن سرگردان و بلاتکلیف هستند.

بازپرس پرونده دستور داد تا تحقیقات کاملی در مورد محل سکونت این مرد فراری انجام گیرد. تحقیقات نشان می‌داد که وی از اسفندماه سال ۸۴ به اتهام سرقت با قرار کفالت یکصد میلیون ریالی در ندامتگاه مرکزی کرج به سر می‌برد. این مرد ۳۴ساله پس از انتقال از زندان به دادسرا در دفاع از خود گفت: دچار مشکلات مالی شدیدی بودم و دیگر تحمل مقاومت در برابر این فشارها را نداشتم، به همین خاطر پس از آنکه روغن‌نباتی را بار زدم تصمیم گرفتم در بین راه آن را بفروشم و به همین دلیل در جاده قدیم کرج آن را به مبلغ ۷میلیون تومان فروختم.

پس از اعتراف این مرد و صدور قرار مجرمیت به خاطر عدم ارسال محموله روغن‌نباتی و فروش آن در بین راه، قاضی شعبه ۱۱۴۸ دادگاه عمومی تهران او را به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم کرد.

پس از صدور این حکم و ابلاغ آن به طرفین، صاحب محموله روغن‌نباتی نسبت به آن اعتراض کرد و گفت: در صدور این حکم فقط جنبه کیفری موردنظر قرار گرفته و هیچ اشاره‌ای به ضرر و زیان و خسارت ناشی از خیانت در امانت و فروش این محموله نشده است و من با اعتراض به این حکم از قضات دادگاه تجدیدنظر انتظار دارم تا علاوه بر مجازات کیفری، این مرد را محکوم به رد عین مال یا قیمت آن و جبران خسارت کنند.

قاضی علی‌اصغر تشکری و سید محمد دهنوی هیات‌قضایی شعبه ۳۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با رد اعتراض این مرد حکم صادره را موافق قانون دانسته و تاکید کردند، دستور‌ رد مال امانی منوط به تقدیم دادخواست حقوقی است.