نمایش «پایین، گذر سقاخانه» به کارگردانی هادی مرزبان، ۲۳ آبان‌ماه ‌در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. هادی مرزبان کارگردان نمایش پایین، گذر سقاخانه، با اعلام این خبر در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر‌ گفت:«پیش از این قرار بود نمایش پایین، گذر سقاخانه ۱۵ آبان در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر اجرا شود، اما بنا به خواست آقای حسین پارسایی،‌ رئیس مرکز هنرهای نمایشی، اجرای این نمایش به ۲۳ آبان موکول شد و به تالار وحدت انتقال یافت و احتمالا تا آغاز جشنواره تئاتر فجر نیز اجرا خواهد داشت».

وی در مورد تغییراتی که در میزانسن‌های این نمایش صورت گرفته، اظهار کرد: «به‌رغم این که سالن اجرای این نمایش تغییر کرده، در میزانسن‌های نمایش هیچ‌گونه تغییری ایجاد نشده، اما تا حدی طراحی صحنه نمایش تغییر کرده است. به طور مثال در میزانسنی که برای تالار اصلی مجموعه تئاترشهر در نظر گرفته شده بود، «قهوه‌خانه دُنگی» که در این نمایشنامه وجود دارد، جلوی صحنه نمایش تعبیه شده بود، اما در تالار وحدت با توجه به وجود صحنه‌های متحرک آن، این امکان را یافتیم که قهوه‌خانه را به طور کلی از صحنه جدا کنیم، به طوری که این بخش، با استفاده از صحنه‌های متحرک به نمایش درآید. همچنین در طراحی‌ای که برای اجرا در تئاترشهر در نظر گرفته بودم، بخش‌هایی از حرکات فرم نمایش در میان تماشاگران انجام می‌شد، در حالی که در تالار وحدت این قسمت‌ها در عمق صحنه اتفاق می‌افتد.»

کارگردان نمایش پایین، گذر سقاخانه، در خصوص وفاداری به متن اکبر رادی نویسنده اثر گفت: «برخی به من خرده می‌گیرند که چرا تا این حد نسبت به آثار اکبر رادی وفادار هستم. در این جا باید به این نکته اشاره کنم‌ که علت وفاداری من نسبت به متونی که از اکبر رادی برای اجرای صحنه‌ای در نظر می‌گیرم، دقیق بودن درام او است، چرا که او درام را به خوبی شناخته و به خوبی هم آن را به نگارش درمی‌آورد. بنابراین چنان چه من به عنوان کارگردان بخواهم صرفا برای اثبات حقانیت خودم در متن دست ببرم، فکر نمی‌کنم کار صحیحی انجام داده باشم».

وی در ادامه افزود:«در این نمایش تا حد خیلی کمی در صحنه‌های عزاداری دست برده‌ام، بدین گونه که این صحنه‌ها را به جز دو قسمت آن که در وسط صحنه اجرا می‌شود، به حاشیه انتقال داده‌ام. به اعتقاد من متون اکبر رادی را فقط به عنوان یک قصه نباید دید، بلکه باید آنها را کنکاش‌ کرد.»

مرزبان در پایان گفت: «تاکنون رادی یک بار این نمایش را دیده و قرار است یک بار دیگر نیز قبل از اجرای نمایش، آن را به طور کلی مشاهده کند.»