شور کامکارها به یاد مادر

نگاه‌سوم- «این اولین کنسرتی است که اجرا می‌کنیم و مادرمان نیست، همیشه آن جلوها می‌نشست و برنامه ما را تماشا می‌کرد». عکس:‌ایسنا

آخرین قطعه بخش فارسی کنسرت «شور کامکارها»، «به یاد مادر» نواخته شد. ساخته‌ای دیگر از ارسلان کامکار، با شعری از خیام نیشابوری. او با تغییراتی در شعر خیام مرثیه‌ای در فراق «مادر» کامکارها ساخته است تا در اولین کنسرت پس از او به یادش نواخته شود.

کامکارها پس از دوسال به مدت سه شب «شور کامکارها» را در تالار کشور به پا کردند.

این برنامه در دو بخش فارسی و کردی اجرا شد.

در بخش اول این برنامه علاوه بر اجرای قطعه «به‌یاد مادر»، قطعات «ساقی»، «فراق»، «خانه‌ام ابری است»، «ترانه»، «سرود زمین» در بخش فارسی اجرا شد. این قطعات به ترتیب با اشعاری از سلمان ساوجی، پیاک بهتاش، نیما یوشیج، هوشنگ ابتهاج و شعر لنگستون هیوز (از شاعران بزرگ سیاه‌پوست است که بیشتر اشعارش در مذمت تبعیض نژادی و رعایت حقوق انسانی سیاهپوستان است) با ترجمه احمد شاملو ساخته شده‌اند.

در بخش کردی نیز قطعات «بای نه سیم»، «دلی من»، «که‌ئه و جوانه»، «گیان گیان»، «به لنجه» و «نه‌کی نه‌کی» اجرا شد.

در بخش دوم این برنامه «عدنان کریم» خواننده مشهور کردستان عراق، به عنوان خواننده مهمان در بخش قطعات کردی گروه «کامکارها» را همراهی کرد. وی در اواخر مردادماه امسال همراه با گروه کامکارها در شهرهای مهم کردستان عراق از جمله هولیر، سلیمانیه و دهکو کنسرت‌هایی را اجرا کرد و اثر «to might» نیز نتیجه همکاری عدنان با کامکارها است. در این اجرا قطعات توسط بیژن کامکار (آواز، دف، رباب)، پشنگ کامکار (سنتور)، قشنگ کامکار (سه تار)، ارژنگ کامکار (تنبک)، ارسلان کامکار (عود، آواز)، اردشیر کامکار (کمانچه)، اردوان کامکار ( سنتور)، نیریز کامکار (تار) و هانا کامکار (دف) اجرا شد.

مریم ابراهیم‌پور، نجمه تجدد حسینی و صبا کامکار همخوانان گروه بودند و نوازندگان مهمان ارژنگ سیفی‌زاده (تار)، شروین مهاجر (کمانچه)، امیر حقیری (دف) گروه کامکارها را در این کنسرت همراهی کردند. در پایان اجرای کنسرت «شور کامکارها» به تشویق پیاپی مردم قطعه «بوتورای» یکی از قطعات معروف کردی اجرا شد و سپس هوشنگ کامکار آهنگساز و مدیر هنری گروه با تشویق حضار به روی سن آمد و از حضور مردم تشکر کرد.