پایان قسمت دهم
نگاه سوم- عصر روز چهارشنبه برگزیدگان دهمین دوسالانه عکس ایران در موزه هنرهای معاصر تهران معرفی و طی مراسمی از آنها با اهدای جوایزی تقدیر شد.

عکس:‌خبرگزاری فارس
این مراسم با حضور حبیب‌ا... صادقی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران، محمدحسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزارت ارشاد و محسن زارع رییس مرکز فرهنگی هنری صبا در کنار جمع کثیری از عکاسان و هنرمندان برگزار شد.
مجتبی آقایی که تاکنون دبیر چهار دوره نمایشگاه سالانه و دوسالانه‌های ایران را برعهده داشته‌‌اند، گفت: این نمایشگاه متعلق به جامعه عکاسان ایران است و نباید آن را محدود کرد و باید امکان ورود و حضور در آن را فراهم کرد. وی ادامه داد: خوشبختانه اتفاقاتی که طی دو سال اخیر در بخش عکاسی افتاده، مثبت بوده و در همه حوزه‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.
سپس دبیر دهمین دوسالانه عکس ایران گزارش خود را با نمایش فیلمی ارائه کرد.
محمدحسین ایمانی خوشخو نیز در این مراسم جامعیت و تنوع موضوعات را از ویژگی‌های خاص دهمین دوسالانه عکس دانست و گفت: هنر عکس به خاطر ویژگی که در درون دارد، مسیر گسترده‌تری را به خود می‌تواند اختصاص دهد.
به گمان ایمانی، عکاسی ایران پس از گذشت 20سال، اکنون به مرحله‌ای رسیده است که می‌بایست یک دبیرخانه دائمی داشته باشد تا نظرات استادان، پیشکسوتان و هنرمندان در آن متمرکز باشد و به عنوان یک مرجع حقوقی با دوسالانه‌ها و گالری‌های خارج از کشور ارتباط برقرار کند. وی در پایان گفت: بحث اکسپوی عکاسی در حال پیگیری است و ما اکنون جایگاهی برای معرفی و خرید آثار هنرمندان نداریم و این اکسپو به عنوان قدم اول می‌تواند باشد و کمک کند.
در ادامه این برنامه«حبیب‌ا... صادقی» رییس موزه و رییس دوسالانه عکس ایران گفت: عکاسی جوان است ولی لایه‌ها و مصادیق وسیع را در خودش دارد که کشف نشده هستند که هوشمندی عکاسان ما آن را کشف خواهند کرد. عکاس ایرانی آزاده و شجاع ‌است و فداکارانه مسائل را مطرح می‌کند. امیدواریم بتوانیم با برپایی دبیرخانه دائمی عکس، دایرةالمعارف عکس ایران را منتشر کنیم.
برگزیدگان دهمین دوسالانه عکس
بعد از صحبت‌های رییس موزه هنرهای معاصر تهران، هیات داوران در بخش خبری مطبوعات لوح تقدیر و جوایز خود را به «جواد مقیمی» به خاطر ۵ عکس جمع‌آوری دارو فروشان، «حسن قائدی» برای یک عکس زلزله پاکستان، «ساتیار امامی» به خاطر یک عکس اعدام بیجه، «مهدی حسینی زهرایی» به خاطر یک عکس مرگ زیر آوار و «مهدی قاسمی»به خاطر ۵ عکس سفارتخانه‌های اروپایی اهدا کردند که در این بخش «مهدی قاسمی» هدیه خود را به همسرش و «حسن قائدی» به پرتوی عکاس پیشکسوت و یکی از اعضای هیات داوران اهدا کردند. همچنین جوایز آثار تقدیری این بخش به «محسن صالحی»، «مجید سعیدی»، «فواد رهنما» و «حسین فاطمی» تعلق گرفت. آثار «همایون امیریگانه»، «ابراهیم سیسان»، «ارشاد فتاحیان»، «مهرداد افسری» و «کریم متقی» به عنوان آثار برتر بخش معماری و آثار «رکن‌الدین حجازی» و «علیرضا فخری‌زاده» به عنوان آثار تقدیری این بخش انتخاب شدند.
در بخش آثار برتر خلاقه ‌عکس‌های «رامیاد منوچهرزاده»، «صدرا وجدانی»، «امیر حسین ابن‌الدین حمیدی»، «مجید کورنگ بهشتی» و «مرتضی خاکی» جوایز خود را دریافت نمودند. در بخش تقدیر خلاقه نیز لوح تقدیر و جایزه هیات داوران به «محسن جزایری»، «الهام رفیعی» و «آرش خورشیدی» اهدا شد.
این گزارش می‌افزاید: در بخش آثار برتر صنعتی و تبلیغاتی «امیر سعید گرجی»، «سعید اسکندرزاده»، «‌فریدون قیصری پور»، «محمد کرور» و «مهدی قنبرپور» و در بخش آثار تقدیری «سحر استواری» جوایز را از آن خود کردند. همچنین «علی بخشی»، «مهدی منعم»، «رومین محتشم»، «مژده فقانی» و «غلامحسن غفاری» برترین‌های بخش پرتره و «مهدیه سجادیان»، «آتیه نوری»، «محمدعلی صباغی» و «حمید جانی‌پور» تقدیری‌های این بخش بودند. در بخش آثار برتر طبیعت و منظره‌نگاری نیز «نادر سماواتی»، «بهمن زارعی»، «بهزاد ترکی‌زاده»، «داوود عامری» و «گلریز فرمانی» و در بخش تقدیری «پیمان هوشمندزاده»، «حمیدرضا فرامرزی»، «کوروش عسگری» و «علی شکری» جوایز خود را دریافت کردند. «مژگان رمضانی»، «رکن‌الدین حجازی»، «نادر داوودی»، «محمد ورزنده» و «جواد مقیمی» برترین‌های بخش مستند اجتماعی معرفی شدند. طبق اعلام این بخش اثر تقدیری نداشته است.
در بخش ویژه نیز «رضا سیدپایداری»، «محمدرضا شریف‌زاده»، «یدا... عبدی»، «حامد نیرومند قوچانی‌نژاد» و «محسن راستانی» به عنوان برگزیدگان برتر و آثار «غلامحسین غفاری» و «علی آقاربیع» تقدیر شدند. همچنین مرکز فرهنگی هنری صبا نیز جوایزی را به عکاسان برگزیده خود اهدا کرد.