پایان روزهای خوش جورج بوش

دنیای اقتصاد- رهام وزیری: سرانجام دموکرات‌ها توانستند در انتخابات هفتم نوامبر به پیروزی برسند و به تسلط دوازده ساله جمهوریخواهان بر مجلس نمایندگان آمریکا پایان دهند. نانسی پلاسی، رهبر دموکرات‌ها احتمالا به عنوان نخستین رییس زن کنگره انتخاب می‌شود

این انتخابات که طی آن تمامی اعضای مجلس نمایندگان، یک سوم مجلس سنا و ۳۶ فرماندار ایالتی آمریکا در معرض رای مردم قرار گرفتند، به نوعی همه پرسی جنگ عراق به شمار می‌آمد. چرا که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، جمهوریخواهان انتخابات را نه به برنامه‌های حزب دموکرات بلکه به برنامه‌های ضد تروریسم دولت بوش به خصوص جنگ بی‌هدف عراق باختند.

آخرین نتایج انتخابات (تا لحظه تنظیم این خبر) نشانگر آن است که دموکرات‌ها توانستند ۲۲۸ کرسی مجلس نمایندگان را به خود اختصاص دهند. این به این معنی است که این حزب توانسته است اکثریت ۱۲ ساله جمهوریخواهان را در مجلس نمایندگان بشکند و خود اکثریت را به دست بگیرد.

در دوره قبلی این حزب تنها ۲۰۳ کرسی از مجلس نمایندگان را در اختیار داشت. مجلس نمایندگان آمریکا ۴۳۵ کرسی دارد. همچنین جمهوریخواهان که در دوره قبل ۲۳۲ کری را در اختیار داشتند تا پیش از پایان شمارش نهایی آرا تنها ۱۹۳ کرسی را به دست آوردند. این به معنی آن است که حتی اگر تمامی ۱۴ کرسی باقیمانده را که اغلب به ایالت‌های غربی تعلق دارد نیز به دست آورند، نمی‌توانند اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورند.

به دنبال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان، نانسی پلاسی، رییس حزب دموکرات نیز وارد کنگره آمریکا شد.

پیش‌بینی می‌شود او از سوی نمایندگان دموکرات‌ به مقام ریاست کنگره آمریکا انتخاب شود. در صورت این انتخاب، او نخستین زنی است که به ریاست کنگره ایالات متحده می‌رسد. همچنین هیلاری کلینتون که از او به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ یاد می‌شود نیز توانست برای دومین بار از ایالت نیویورک به کنگره راه پیدا کند.اما انتخابات سنا همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اگرچه دموکرات‌ها توانسته‌اند ۴۹ کرسی را به دست آورند اما اکنون جمهوریخواهان نیز ۴۹ کرسی را در اختیار دارند. شمارش آرای دو ایالات ویرجینیا و مونتانا همچنان ادامه دارد و نتایج این دو ایالت برای هر یک از دو حزب حیاتی است. نظرسنجی‌های پیش و پس از انتخابات نشان می‌دهد که به احتمال فراوان دموکرات‌ها هر دو کرسی باقیمانده را به دست خواهند آورد و با ۵۱ کرسی، اکثریت سنا را نیز در دست خواهند گرفت. به هر روی اکنون وضعیت بوش و دولتش پس از این انتخابات تغییر کرده و بوش پس از این برای تصویب قوانین مورد نیاز برای پیشبرد اهدافش به خصوص در مساله جنگ با تروریسم با مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود.در بخش اقتصادی نیز دموکرات‌ها و جمهوریخواهان دیدگاه‌های متفاوتی با یکدیگر دارند. این اختلاف نظر در بخش بیمه‌ها و مالیات‌ها کاملا محسوس است. جمهوریخواهان همواره بر کاهش مالیات‌ها تاکید داشته‌اند در حالی که دموکرات‌ها چنین نظری ندارند. از سوی دیگر جمهوریخواهان همواره خواستار کاهش تعرفه‌های بازرگانی و یارانه‌های کشاورزی بوده‌اند و این در حالی است که دموکرات‌ها از افزایش تعرفه‌های واردات، حمایت می‌کنند.