دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه در‌خصوص درخواست مسوولان عراقی و آمریکایی برای میانجیگری در‌خصوص حل مسائل عراق گفت: این مساله مطرح است که اگر درخواست رسمی دریافت کنیم، آن‌ را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ایران، مذاکره با آمریکا درباره منطقه را بررسی می‌کند

دیپلماسی ایران بر رفتار روسیه تاثیر گذاشت

علی طجوزی- سخنگوی وزارت امور خارجه در‌خصوص درخواست مسوولان عراقی و آمریکایی برای میانجیگری در‌خصوص حل مسائل عراق گفت: مسوولان عراقی در گذشته نیز بر ضرورت گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا در‌خصوص مسائل عراق تاکید کردند.

سیدمحمدعلی حسینی در نشست هفتگی با خبرنگاران افزود:‌آن زمان ایران موضع روشن خود را اعلام کرد و بر اساس درخواست مسوولان عراقی ایران پیشنهاد مذاکره را مورد بررسی قرار داد. اکنون نیز از سوی برخی مسوولان عراقی و آمریکایی این مساله مطرح است که اگر درخواست رسمی دریافت کنیم آنرا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی در‌خصوص روابط ایران و آمریکا نیز گفت: در مورد روابط دوجانبه میان ایران و آمریکا موضع ما تغییری نکرده است، ولی در‌خصوص مسائل منطقه‌ای در موضوعات مشخص اگر درخواستی رسمی به ما اعلام شود آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در تحلیل آخرین تحولات پرونده هسته‌ای نیز با تاکید بر اینکه موضع روسیه در قبال ایران همواره نرم‌تر از سایر اعضای ۵+۱ بوده است، رفتار اخیر روسیه را ناشی از دیپلماسی ایران دانست. روسیه سه روز پیش در اجلاس نیویورک با تحریم ایران مخالفت کرد و مذاکرات به تعویق افتاد.

سید محمدعلی حسینی، با اشاره به این تحولات گفت: مواضع روسیه از ابتدا نیز نرم و مبتنی بر واقعیات بوده است. وی افزود: رایزنی مقام‌های ایرانی با روسیه دلیل به وجود آمدن زمینه مناسبی برای واقع‌بینانه‌تر شدن مواضع این کشور نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان شده است.

حسینی همچنین با اشاره به نزدیک بودن مواضع چین به روسیه اعلام کرد که ایران همواره بر مذاکره و خروج از بحث شورای امنیت تاکید کرده و می‌کند. وی در خصوص درخواست روسیه مبنی‌بر اصلاح اساسی پیش‌نویس قطعنامه ۵+۱ گفت: از نظر ما اصلاح پیش‌نویس قطعنامه اخیر این است که هر شش کشور به روند مذاکرات بازگردند در غیر این صورت این روند کارساز نیست و برای طرفین نتیجه‌ای ندارد. وی ادامه داد: اصلاح اساسی پیش‌نویس قطعنامه اخیر ۵+۱ از نظر ما این است که هر شش کشور به موضع ادامه روند مذاکرات برگردند، در غیر این صورت این روند کارساز نیست و نتیجه‌ای برای طرفین ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در‌ خصوص علت مواضع اخیر روس‌ها در‌خصوص پرونده هسته‌ای کشورمان و پیش‌نویس قطعنامه ۵+۱ گفت: روس‌ها مشخصا اعلام کردند با شدت تنظیم قطعنامه موافقت ندارند، لذا اعلام کرده‌اند که قطعنامه‌ای که صادر می‌شود باید ملایم‌تر از این باشد. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که مانع اصلی برگشت به مذاکرات چیست؟ گفت: تاکید ایران مذاکرات بدون پیش شرط است و همواره ۵+۱ را دعوت می‌کند که مسیر مذاکره برای رسیدن به بهترین نتیجه که رضایت طرفین را دربرداشته باشد بازگردند، ولی آنها برای مذاکره پیش شرط قائل می‌شوند که این مورد قبول ما نیست. حسینی در‌خصوص تحرکات شورای امنیت و همچنین واکنش‌های شورای عالی امنیت ملی در‌خصوص پرونده هسته‌ای، گفت:‌ پرونده هسته‌ای کشورمان زیر نظر شورای عالی امنیت ملی رسیدگی می‌شود و آقای لاریجانی مسوولیت آن را بر عهده دارند. شورای عالی امنیت ملی تحرک خود را به موقع داشته است و مواضع خود را اعلام کرده است و وزارت خارجه نیز مسوولیت خود را انجام داده است.

حسینی درخصوص واکنش ایران نسبت به اعمال تحریم احتمالی علیه ایران گفت: اگر قطعنامه‌ای صادر شده و احتمالا تحریمی اعمال شود، ما آن گاه با توجه به ماهیت تحریم‌ها و متناسب با آنها موضع خود را اعلام خواهیم کرد. وی در‌خصوص اظهارات برخی از مقامات ۵+۱ مبنی بر باز بودن باب مذاکره گفت: اظهاراتی که برخی مقامات کشورهای ۵+۱ در این خصوص دارند مشکل عمده‌ای دارد مبنی بر این که از سویی اعلام می‌کنند باب مذاکره باز است، ولی از سوی دیگر مسیر اصلی که دنبال می‌کنند، مسیر شورای امنیت است. این به نوعی همان سیاست چماق و هویج است که برای ایران قابل قبول نیست؛ تاکید ما این است که باید به مسیر مذاکره بدون پیش شرط باز گردند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در‌خصوص خبری مبنی بر دیدار لاریجانی و سولانا گفت: خبری به طور رسمی در این خصوص وجود ندارد. وی همچنین درخصوص اظهارنظر دبیرکل جدید سازمان ملل در مورد پرونده هسته‌ای ایران، گفت: دبیرکل جدید سازمان ملل تلاش کند راه‌حل مسالمت‌آمیزی که مورد رضایت طرفین باشد، به دست آورد و از دخالت کشورها که یک جانبه‌گرایانه سعی می‌کنند در این روند اختلال ایجاد کنند، جلوگیری به عمل آورد.

حسینی در ادامه، در‌خصوص صدور حکم صدام حسین در این هفته و مواضع احتمالی ایران در این خصوص و همچنین در‌خصوص پرونده جنگ تحمیلی گفت: خبرهای رسانه‌ای حکایت از این دارد که حکم صدام بر اساس روندی که در دادگاه گذشته است در این هفته صادر می‌شود، آنچه براساس شکایات و دعاوی و شکایت ایران بوده است، تهیه و به مسوولان عراقی ارائه شده است و آنها قول داده‌اند که آن را مورد بررسی قرار ‌دهند، اما نه در این دادگاه، بلکه در دادگاه دیگری که صلاحیت بررسی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در‌خصوص هدف برگزاری رزمایش پیامبر اعظم - ۲ گفت: سپاه پاسداران اعلام کرده است که این مانور جزو برنامه‌های تقویمی بوده و تهدیدی علیه کشورها به شمار نمی‌آید و هدف اصلی آن تقویت قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران است. وی همچنین با اشاره به چهاردهمین همایش آسیای مرکزی و قفقاز که در هفته گذشته در تهران برگزار شد گفت: این همایش با حضور صاحب‌نظران بین‌المللی و منطقه‌ای با محوریت بحث سازمان همکاری شانگهای برگزار شد. با توجه به عضویت ناظر ایران در این سازمان بخشی از کند و کاوها به ایران اختصاص داده شده و ظرفیت ایران در منطقه مورد تبادل نظر قرار گرفت.

حسینی ادامه داد: ایران معتقد است شانگهای از ظرفیت‌ها و منابع روز افزون برخوردار است و ایفای نقش بیشتر نیز می‌تواند با گام‌هایی متناسب با این ظرفیت‌ها برداشته شود. کشورهای عضو باید در مسیر ایجاد همکاری‌های بلندمدت گام بردارند. حسینی همچنین در‌خصوص اظهارات برخی مقامات غربی مبنی بر اینکه ایران سوریه و حزب‌ا... در پی سرنگونی دولت لبنان هستند گفت: این اظهارات بولتون است و یکی از اتهامات بی‌پایه و اساس و تکراری آمریکایی‌ها است. وی ادامه داد: ایران همواره از استقلال و حاکمیت ارضی و تمامیت ارضی لبنان حمایت کرده است. بهترین تصمیم‌گیرندگان برای امور داخلی لبنان مردم این کشور هستند و تنها راه بازگشت ثبات و آرامش به منطقه و لبنان عدم دخالت‌های آمریکا و قطع حمایت‌های همه جانبه آن از رژیم صهیونیستی است که بارها خاک این کشور را مورد هجوم قرار داده است.