گروه حوادث- صاحب یک گاوداری در منطقه شهریار به خاطر عدم رعایت بهداشت و آلوده بودن محیط کار با شکایت شبکه بهداشت این منطقه به دادگاه کشانده شد. پس از محکومیت این پیرمرد به تحمل ۶ماه زندان، قضات دادگاه تجدیدنظر استان تهران با در نظر گرفتن کهولت سن و نداشتن سابقه کیفری برای این مرد جزای نقدی در نظر گرفتند.

این مرد ۷۴ساله که اقدام به نگهداری ۴۰۰راس گاو و گوساله در گاوداری خود می‌کرد، پس از بازرسی آن محل از سوی شبکه بهداشت شهریار به خاطر عدم رعایت بهداشت و آلوده‌کردن محیط به دادسرا احضار شد و قرار مجرمیت وی از سوی دادسرا صادر و پرونده برای تصمیم‌گیری به شعبه ۱۰۳ دادگاه جزایی بخش قدسی فرستاده شد. قاضی دادگاه با توجه به گزارش شبکه بهداشت و عدم همکاری مرد گاودار به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی او را به خاطر آلوده کردن بهداشت محیط به تحمل شش ماه حبس محکوم کرد.

پس از صدور این حکم، صاحب گاوداری نسبت به آن اعتراض و تقاضای رسیدگی مجدد به پرونده در دادگاه تجدیدنظر استان تهران کرد. این مرد وقتی در برابر هیات قضایی شعبه ۳۹ این دادگاه قرار گرفت، گفت: گاوداری سرمایه من است و من برای حفظ سرمایه‌ام به سلامت گاوها اهمیت می‌دهم و کارگرانم مرتبا فضولات را تخلیه می‌کنند، اما چون خلاف مقتضای گاو است که روی کف سیمانی اصطبل بخوابد و وزن سنگین گاو بدون بستر نرم باعث بیماری این دام می‌شود، کف اصطبل را با خاک اره پوشانده‌ایم و من برای سلامت هر گاو که حدود ۴-۳میلیون تومان قیمت دارد، تلاش می‌کنم اما روا نیست به خاطر آلوده‌کردن بهداشت محیط با داشتن ۷۳سال طول عمر و عوارض کهولت سن در زندان و در کنار محکومان و مرتکبین جرائم جنایی قرار بگیرم.

قاضی علی‌اصغر تشکری رییس شعبه ۳۹دادگاه تجدیدنظر استان تهران و سیدمحمد دهنوی مستشار این دادگاه اعتراض این مرد را وارد ندانستند و حکم صادره را مطابق موازین قانونی اعلام کردند، اما با توجه به وضعیت خاص و نداشتن پیشینه کیفری او را مستحق ارفاق و تخفیف در مجازات تشخیص داده و مجازات حبس او را به پرداخت ۳میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت تبدیل و تخفیف دادند.