مقرری‌بگیران بیمه بیکاری تنها کسانی هستند که می‌توانند برای خواهر و برادر تحت تکفل خود دفترچه درمانی تقاضا کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرکل تامین اجتماعی تهران بزرگ از توافقنامه وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی در راستای اعطای وام به کارفرمایان خبر داد و گفت: این اقدام به منظور حمایت از اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و کارفرمایان اتخاذ شده است و کارفرمایانی که با این افراد قرارداد منعقد کنند به ازای هر نفر تا ۱۰‌میلیون تومان وام دریافت خواهند کرد که بزودی شرایط و نحوه اعطای وام به کارگاه‌ها اعلام خواهد شد.

محسن شاکری گفت: طی ۶ماه نخست سال جاری در تامین اجتماعی تهران بزرگ ۶هزار و ۱۰۰ نفر مشمول استفاده از قانون بیمه بیکاری شدند که این رقم نسبت به سال‌های گذشته بیش از ۵۲‌درصد رشد داشته است در واقع برقراری این تعداد بیمه بیکاری در مدت یاد شده فراتر از حد انتظار است. وی افزود: طی ۶ ماه نخست امسال، بیش از۱۳۰‌میلیارد و ۱۱۵‌میلیون ریال به ۴۱ هزار و۲۰۰ مقرری بیمه بیکاری پرداخت شده است.

شاکری از صدور دفترچه درمانی برای خواهر و برادر مقرری‌بگیران بیمه بیکاری خبر داد و گفت: مقرری‌بگیران بیمه بیکاری تنها کسانی هستد که می‌توانند برای خواهر و برادر تحت تکفل خود دفترچه درمانی تقاضا کنند. مدت اعتبار دفاتر درمانی نیز منوط به مدت برقراری بیمه بیکاری است.

وی به روند رو به رشد مصارف صندوق بیمه بیکاری نسبت به منابع آن اشاره کرد و گفت: بیکاری، تعطیلی کارگاه‌های کوچک صنفی، نارسایی سیستم کاریابی و اشتغال مجدد بیکاران، نوسازی صنایع و تغییر ساختار اقتصادی، از عمده‌ترین چالش‌های صندوق بیمه بیکاری است.

مدیرکل تامین اجتماعی تهران بزرگ در خصوص ارادی بودن یا غیر ارادی بودن بیکاری و پرداخت مقرری بیمه بیکاری گفت: ملاک اصلی برقراری حمایت‌های قانونی برای بیمه‌شدگان، بیکاری غیر ارادی آنان است. یعنی اگر کارگری به میل خود ترک خدمت کند، نمی‌تواند از این حمایت‌ها برخوردار شود. همچنین این افراد باید حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری موضوع را به واحدهای کار و امور اجتماعی اطلاع دهند و سابقه پرداخت حق بیمه برای دریافت مقرری بیکاری نباید کمتر از ۶ ماه باشد.