پاییز و زمستان نگران عرضه پیاز و سیب‌زمینی نیستیم

ایسنا- در پاییز و زمستان امسال هیچ‌گونه نگرانی در زمینه سیب‌زمینی و پیاز وجود ندارد. مهندس شاهپور علایی‌مقدم، مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان این که در اوج برداشت گوجه‌فرنگی باید جلوی واردات غیررسمی‌ گرفته شود، گفت: به دلیل واردات غیررسمی‌ رب و فرآورده‌های آن در زمان پیک برداشت گوجه‌فرنگی، کارخانه‌ها گوجه‌فرنگی ربی تولیدی کشاورزان را نمی‌خرند، همچنین فاصله قیمت از مزرعه تا بازارهای مصرف بسیار زیاد است.

وی سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در سال ۸۵ ـ ۸۴ را حدود ۱۳۴هزار هکتار عنوان کرد و افزود: در این سال ۴میلیون و ۵۰۰هزار تن گوجه‌فرنگی تولید شد که رقم قابل توجهی است و امیدواریم با فعال کردن بخش صنایع تبدیلی در داخل بتوانیم توسعه صادرات را در بخش فرآورده‌های گوجه‌فرنگی داشته باشیم.

وی با اشاره به تامین نیاز‌های سبزی و صیفی در تمام کشور گفت: برای پاییز و زمستان امسال هیچ‌گونه نگرانی در زمینه سیب‌زمینی و پیاز وجود ندارد و با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، پیش‌بینی می‌کنیم در طرح استمرار تا ۶هزار هکتار سطح زیر کشت سیب‌زمینی و حدود ۶هزار و ۵۰۰هکتار نیز سطح زیر کشت پیاز داشته باشیم. مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی با هشدار به کشاورزان گفت: با وجود این که در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی در زمینه بذر وجود ندارد، ولی گاهی دیده می‌شود که واسطه‌ها و دلالان با جو‌سازی، قیمت بذر سیب‌زمینی را افزایش می‌دهند که در این راستا کشاورزان باید با ایجاد ارتباط از مراکز خدمات جهاد کشاورزی حمایت کنند تا بذر مطمئن و با قیمت معقول خریداری کنند، چراکه هرگونه جو‌سازی در مورد گران شدن بذر کاملا منتفی است و در حال حاضر بذر مورد نیاز در داخل کشور و با قیمت مطلوب و اقتصادی تامین شده است. علایی افزود: معمولا قیمت عرفی بذر در سال‌های گذشته سه برابر قیمت آخرین فروش به حساب می‌آید ولی با نظارتی که در مراکز تولید و کشاورزان انجام شده، قیمت بذر در داخل کشور بین حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰تومان در هر کیلو است.