نمایشگاهی عامه‌پسند!

امین نوروزی- پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی نان، شیرینی و شکلات ایران هفته گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه با کوشش انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران و با هدف ارائه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعت شیرینی و شکلات در سه بخش مواد اولیه، محصولات و ماشین‌آلات برپا شد.

۱۸۹ شرکت داخلی و حدود ۳۰شرکت خارجی از کشورهایی مانند استرالیا، بلژیک، امارات، فرانسه، یونان، هند، مالزی، عربستان، اسکاتلند، سنگاپور، کره‌جنوبی، اسپانیا، سریلانکا، سوئد، سوییس، تایلند، هلند، ترکیه، انگلیس، آمریکا و اندونزی شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه بودند.

سه سالن نمایشگاه بین‌‌المللی طی هفته گذشته به برگزاری این نمایشگاه اختصاص یافته بود. از جمله تولیدات عرضه شده در نمایشگاه امسال شیرینی و شکلات می‌توان به نان، شیرینی، بیسکویت، شکلات، سوهان، ریس، نوقا، پودر کاکائو، آرد، نشاسته، وانیل، موادچاپ، کاغذ، بسته‌بندی، کدگذاری، پخت، میکسر، فرمینگ و ماشین‌آلات پخت نان اشاره کرد.

یکی از نکات قابل توجه نمایشگاه شیرینی و شکلات قرار گرفته غرفه‌های تولیدکنندگان محصولات مشابه در مجاورت هم بود. این موضوع موجب شده بود که بازدیدکنندگان با سهولت بیشتری کالاهای موردنظر خود را بیابند.

اطلاع‌رسانی مناسب در هنگام برگزاری نمایشگاه استقبال خوب عموم را در این نمایشگاه در پی داشت و شاهد بودیم که با وجود برگزاری دو نمایشگاه دیگر به صورت همزمان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی، سالن‌های اختصاص یافته به نمایشگاه شیرینی و شکلات پر ازدحام بود.

حضور تولیدکنندگان کالاهایی همچون روغن مایع و نباتی در نمایشگاه امسال پررنگ‌تر از حد پیش‌بینی بود و چندین تولیدکننده سرشناس روغن مایع در نمایشگاه شرکت داشتند.

کالایی با عنوان بهبود دهنده فرآورده‌های غلات از جمله محصولاتی بود که با تبلیغات زیادی در یکی از غرفه‌ها مشاهده می‌شد. این بهبود دهنده‌‌ها برای بالا بردن کیفیت رنگ و طعم نان‌های فانتزی کاربرد دارند.

در میان ظروف مخصوص بسته‌بندی شیرینی و شکلات نیز موارد جالبی به چشم می‌خورد. برای مثال، یک نوع ظرف پلاستیکی عرضه شده در این نمایشگاه که به بسته‌بندی شکلات اختصاص داشت. به علت شباهت زیاد با ظروف کریستال نظر برخی بازدیدکنندگان را جلب کرده بود.

به طور کلی بسته‌بندی کالاهای ایرانی در این نمایشگاه جالب توجه بود. حتی محصولاتی همچون خلال پسته و بادام نیز بسته‌بندی زیبا و شکیل در غرفه‌ها دیده می‌شدند.

چند غرفه نمایشگاه به عرضه کتب مربوط به شیرینی و شکلات و در مواردی به طور کلی تغذیه اختصاص یافته بود که همین موضوع بر تنوع غرفه‌ها افزوده بود.

یکی از مسائلی که در نمایشگاه شیرینی و شکلات عجیب به نظر می‌رسید، عدم حضور چندین تولیدکننده سرشناس بیسکویت و شکلات در این نمایشگاه بود. این موضوع تا حدودی برای برخی بازدیدکنندگان غیرمنتظره بود. اما در مجموع حضور فعال شرکت‌های متعدد داخلی و خارجی، تنوع و پرباری نمایشگاه امسال را در پی داشت.