زندانی شدن افراد به واسطه مهریه‌های سنگین خلاف قانون تحکیم خانواده است

آیت‌‌ا... هاشمی شاهرودی با تاکید بر اصلاح قوانین مربوط به مهریه و ضرورت تلاش همه‌جانبه برای تغییر ذهنیت نسبت به وضعیت موجود مهریه در ازدواج گفت: اینکه افرادی پس از ازدواج و حتی به فاصله چند روز بعد از آن به واسطه مهریه‌های بسیار سنگین و ناتوانی در پرداخت آن به زندان بیافتند، خلاف قانون تحکیم خانواده است و باید نسبت به آن بازنگری شود. به گزارش «ایسنا»‌، رییس قوه‌قضائیه با اشاره به اینکه ازدواج و تشکیل خانواده به عنوان اصلی‌ترین رکن هر جامعه سالم و رو به رشد مطرح است، معضل «زندانیان مهریه» را یکی از مهم‌ترین مشکلات دستگاه قضائی برشمرد که به واسطه نقص در روند شکل‌گیری میزان مهریه و جا‌افتادن فرهنگ نادرست مهریه‌های سنگین بر دوش دستگاه قضائی افتاده است و همگان باید تلاش کنند این مساله به زودی حل و فصل شود.

آیت‌‌ا... هاشمی شاهرودی، صدا‌و‌سیما و سایر رسانه‌ها و مطبوعات را به عنوان پیشگامان طرح این مشکل و تلاش برای تغییر فرهنگ ازدواج به‌ویژه در بحث مربوط به مهریه‌های سنگین به برنامه‌ریزی برای اطلاع‌رسانی مناسب و تبیین دقیق و حرفه‌ای مبانی و اصول اسلامی در این زمینه فراخواند و افزود: در کنار تلاش فرهنگی برای کاهش لطمات و مشکلات مربوط به مهریه از جانب مردم و رسانه‌ها، مسوولان نیز باید نسبت به اصلاح قوانین مرتبط تلاش کنند.

رییس قوه‌قضائیه همچنین با اشاره به مشکل اطاله دادرسی در محاکم، گسترش واحدهای ارشاد و معاضدت قضائی در مجتمع‌های قضائی را خواستار شد.