درحالی که شمار گوشی‌های تلفن‌همراه به رقم ۲/۵میلیارد دستگاه رسیده و همچنان در حال افزایش است، گوشی‌های بازیافت شده نقش فزاینده‌ای در گسترش ارتباطات بی‌سیم در کشورهای در حال توسعه پیدا کرده‌اند. امروزه ۸۰درصد از جمعیت ۵ /۶میلیارد نفری جهان تحت پوشش تلفن‌همراه هستند. این میزان پوشش تلفن‌همراه در کنار آموزش و مراقبت‌های بهداشتی به رشد اقتصادی کمک می‌کند. خطوط ثابت تلفن‌همراه در این کشورها علاوه بر پرهزینه بودن، دسترسی کمی دارند.

بـــه گـــزارش خبــرگـزاری آسوشیتدپرس هرچند بیشتر گوشی‌های تلفن‌همراه در آمریکا راهی سطل‌های زباله می‌شوند و یا در کشوی کمد خانه‌ها جای می‌گیرند، اما شماری از آنها نیز بازیافت شده و به کشورهایی مانند بولیوی، جاماییکا، کنیا، اوکراین، یا یمن ارسال می‌شوند.

بیش از نیمی از این گوشی‌ها را شرکت ReCellular بازیافت می‌کند.

این شرکت هر هفته ۷۵هزار دستگاه گوشی تلفن‌همراه را عمدتا از طریق بنیادهای خیریه دریافت می‌کند و بیش از نیمی از آنها را برای عرضه در جهان تعمیر و نوسازی می‌کند. بقیه آنها هم برای قطعات و مواد خام قابل استفاده مجدد بازیافت می‌شود.

این شرکت در واقع با استفاده از یک کالای بدون استفاده هم به نفع خود عمل می‌کند و هم به نفع بنیادهای خیریه که با هدف درآمدزایی، اقدام به جمع‌آوری گوشی‌های تلفن‌همراه و فروش آنها به شرکت‌ها می‌کنند.

مایک نیومن معاونت شرکت ReCellular ایجاد کسب و کار با خدمات مفید و استفاده مفید از کالایی مانند گوشی تلفن‌همراه را موفقیت مهمی توصیف می‌کند.

براساس اعلام اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور، در سال ۱۹۹۱ حدود ۱۶میلیون مشترک تلفن‌همراه در سراسر جهان وجود داشت. در سال ۲۰۰۵ این رقم به ۱۴/۲میلیارد نفر رسید و از رقم ۲۶/۱میلیارد نفر مشترکان خطوط ثابت تلفن پیشی گرفت.

هر سال میلیون‌ها گوشی راهی سطل زباله شده یا داخل کشوها در خانه‌ها رها می‌شوند، چرا که مردم نمی‌دانند از گوشی‌های کهنه خود چه استفاده‌ای کنند، به همین دلیل بسیاری از مردم با میل گوشی‌های کهنه خود را به مراکز خیریه هدیه می‌کنند.

پیتر ماسکانلی رییس «انجمن بین‌المللی بازیافت‌کنندگان تجهیزات الکترونیکی» می‌گوید، آگاهی تولیدکنندگان نسبت به مسوولیت خود در برابر افزایش تجهیزات الکترونیکی مستعمل بیشتر شده است.

بنیادهای خیریه بابت هر گوشی اهدایی، بسته به ارزش آنها ۲تا ۱۰دلار دریافت می‌کنند. گوشی‌ها جداسازی و آزمایش شده و پس از تعمیر برای فروش مجدد بسته‌بندی می‌شوند.

این شرکت حدود ۵۰۰نوع گوشی را بازیافت می‌کند. حدود ۶۰درصد گوشی‌های اهدایی قابل استفاده مجدد هستند. بقیه برای قطعات یدکی مصرف شده یا به عنوان اوراقی فروخته می‌شوند.

قیمت عمده فروشی گوشی‌های بازیافتی ۱۷تا ۱۸دلار است که خرده‌فروشان نیز آنها را به قیمت حداکثر ۴۰دلار عرضه می‌کنند.

۵۵ تا ۶۰درصد گوشی‌های بازیافتی فروخته شده به عمده‌فروشان به دست مصرف‌کنندگان خارج از آمریکا می‌رسد. یک‌چهارم گوشی‌های بازیافتی عرضه شده در جهان متعلق به شرکت ReCellular است.