هر روز متنوع‌تر از دیروز!

گروه بازارچه- حدودا ۱۳سال پیش بود که برای اولین‌بار کنسول بازی میکرو وارد بازار ایران شد و در زمان اندکی طرفداران زیادی پیدا کرد. همان بازی‌هایی که از یک محیط گرافیکی ساده و دو بعدی تشکیل شده بودند. شاید در آن سال‌ها کمتر کسی فکر می‌کرد که در چند سال آینده چنین تحول بزرگی در ساخت کنسول‌های بازی رخ دهد تا جایی که چندین شرکت بزرگ و به نام به رقابت سنگین برای ساخت و فروش هر چه بیشتر کنسول‌های بازی بپردازند.

امروزه بازار فروش کنسول‌های بازی به یک بازار داغ تبدیل شده است. به طوری که اگر سری به میدان امام‌خمینی بزنید کمتر فروشگاهی را می‌بینید که حداقل یک مدل از کنسول‌های موجود در بازار را در ویترین خود نداشته باشد.

در حال حاضر کنسول‌های پرفروش بازار به ۳شرکت سونی، مایکروسافت ونینتندو متعلق هستند.

PSI، PS۲، Xbox، Xbox۳۶۰ و دو مدل همراه PSP و Game Boy ADV در حال حاضر پرفروش‌ترین کنسول‌های موجود در بازار هستند. به گفته جعفر امین، یکی از کسبه میدان امام‌‌خمینی، کنسول PS۲ پرفروش‌ترین کنسول بازار است. این فروشنده فراوانی و همچنین قیمت مناسب بازی‌های PS۲ را عامل فروش بالای این کنسول می‌داند.

مشخصات انواع کنسول‌های بازی:

PS۲ در حال حاضر در مدل بزرگ و کوچک به فروش می‌رسد. کنسول PSI که چند سالی است به دلیل ورود مدل PS۲ به بازار کم‌فروش شده با قیمتی کمتر از کنسول‌های دیگر فروخته می‌شود.

قیمت مدل‌های قدیمی این کنسول در بازار حدود ۷۰ تا ۹۰هزار تومان است و دو مدل جدیدتر با قیمت ۱۱۰هزار تومان عرضه می‌شوند.

همچنین قیمت لوح‌های فشرده این کنسول حدود ۴۰۰تومان است که پایین‌ترین قیمت را بین کنسول‌ها دارد. PS۲ در دو رنگ مشکی و نقره‌ای در بازار موجود است که رنگ مشکی آن ۱۳۸هزار تومان و رنگ نقره‌ای آن ۱۴۳هزار تومان به فروش می‌رسد.

البته کنسول‌بازی در بازار قیمت ثابتی نداشته و دائم در حال نوسان است.

Xbox که متعلق به شرکت مایکروسافت است، به قیمت ۲۱۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و قیمت بازی‌های این کنسول حدود ۲هزار تومان است.

Xbox۳۶۰ مدل پیشرفته‌تر Xbox است که به واسطه کیفیت گرافیکی مطلوب و همچنین تجهیزات پیشرفته به عنوان مجهزترین کنسول‌های بازار شناخته می‌شود و با قیمت ۵۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

PSP یک کنسول همراه است که توانایی‌های بسیار بالا و متعددی دارد و به واسطه طراحی بسیار زیبا و جذاب و دارابودن LCD به فروش بسیاری بالایی دست یافته است.

این دستگاه علاوه بر امکان انجام بازی توانایی پخش Mp۳ و فیلم و عکس و حتی اتصال به اینترنت را دارد. قیمت کنسول حدود ۲۳۰هزار تومان است.

Game Boy ADV که یک کنسول همراه است، محصول شرکت نینتندو است و به گفته فعالان بازار کمترین فروش را در میان کنسول‌ها دارد.

این کنسول با قیمتی حدود ۹۵هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و بازی‌های آن نیز ۱۰هزار تومان قیمت دارند.

کنسول‌های جدید:

بازار کنسول‌های بازی تا پایان سال‌جاری میلادی شاهد حضور دو کنسول جدید خواهد بود.کنسول با نام PS۳ که متعلق به شرکت سونی است، تا اواخر ماه نوامبر و کنسول wii که محصول نینتندو است تا پایان سال روانه بازار خواهند شد و پیش‌بینی می‌شود که تحولات قابل توجهی را در بازار ایجاد کنند.