سهمیه‌بندی قطعی بنزین از اول دی‌ماه

دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس سرانجام در جلسه علنی دیروز به کلیات لایحه‌ای رای دادند که براساس آن مبلغ ۵/۳میلیارد دلار درخواستی دولت برای واردات بنزین به ۲/۲میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و در ضمن دولت مکلف خواهد بود که بنزین را از اول دی‌ماه سال‌جاری سهمیه‌بندی کند. نمایندگان در حال آرام کردن کلهر، موافق جایگزینی لایحه دولت

به این ترتیب، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مبنای رسیدگی به جزئیات خواهد بود و لایحه اصلی دولت که ۵/۳میلیارد دلار برای واردات بنزین درخواست داشت، به بایگانی سپرده می‌شود.در جلسه دیروز برخی نمایندگان پیشنهاد جایگزینی لایحه دولت را مطرح کردند که حسن سبحانی از اقتصاددانان مجلس در مخالفت و کلهر نماینده شهریار در موافقت با آن صحبت کردند که نهایتا به تصویب نرسید.هنگام سخنرانی ابوالفضل کلهر در موافقت با جایگزینی لایحه دولت، تذکر باهنر به وی درخصوص اتمام وقت او با اعتراض و عصبانیت کلهر همراه شد که به دنبال آن، باهنر میکروفون وی را قطع کرد. فریاد و صدای بلند کلهر که ظاهرا معتقد به تبعیض باهنر در دادن وقت به موافقان و مخالفان بود، تعدادی از اعضای هیات رییسه و نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا برای آرام کردن موافق لایحه دولت دور او جمع شده و او را به آرامش دعوت کنند.

احمد توکلی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد: بیانیه‌ای با ۱۲ نماینده منتشر می‌کنیم

در همین حال، احمد توکلی، اقتصاددان و نماینده تاثیرگذار مجلس در گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد از انتشار بیانیه‌ای خبر داد که...

... قرار است همراه با ۱۲ نماینده دیگر منتشر کرده و از پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه حمایت کنند.توکلی با فراجناحی توصیف کردن جمع سیزده نفره حامی پیشنهاد مجلس اسامی این جمع را به شرح زیر اعلام کرد: عادل آذر، ابوترابی، باهنر، تابش، توکلی، جبارزاده، حق‌شناس، خوش‌چهره، سبحانی، مصباحی‌مقدم، میرمحمدی، نادران و نجابت.به‌گفته توکلی، در هر حال تبصره ۱۳ باید اجرا شود و چاره‌ای جز کوپنی‌ کردن بنزین نداریم.وی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرد که در اظهارنظر اخیر خود درخصوص سهمیه‌بندی، نیاز روزانه به واردات بنزین را ۱۸میلیون لیتر در روز دانسته است که ۴۵میلیون لیتر نیاز مصرفی باقیمانده نیز از محل تولید داخل تامین خواهد شد. در این گزارش میزان سهمیه روزانه خودروهای سواری ۴، تاکسی ۳۰ و مسافرکش‌ها ۱۵ لیتر پیشنهاد شده است.

در عین‌حال فرهاد رهبر، رییس سازمان مدیریت از عدم امکان اجرایی شدن سهمیه‌بندی بنزین از اول دی‌ماه سخن گفته و با اشاره به کاهش بودجه پیشنهادی دولت برای واردات بنزین از ۵/۳میلیارد دلار به ۲/۲میلیارد دلار اعل ام کرد که این کاهش باعث خواهد شد که ۵۰۰میلیون لیتر از ذخایر استراتژیک بنزین کاسته شود.