کوبین پردرآمدترین مرده جهان

دوازده سال پس از مرگ کرت کوبین، خواننده اصلی نیروانا، این گروه هنوز یکی از محبوب‌ترین گروه‌های راک آلترناتیو در جهان محسوب می‌شود. وب‌سایت اقتصادی فوربس اخیرا با انتشار آماری اعلام کرد که آثار کرت کوبین پنجاه میلیون دلار در دوازده ماه گذشته فروش کرده که در مقایسه با فروش آثار الویس پریسلی هشت‌میلیون دلار بیشتر بوده است.

در فهرست تازه پس از کوبین و پریسلی، چارلز شولز کاریکاتوریست سوم و جان لندن چهارم است.

در گزارش فوربس آلبرت اینشتین، اندی وارهول، دکتر سیوس نویسنده کودکان، ری چارلز، مرلین مونرو و جانی کش رده‌های پنجم تا دهم را در اختیار دارند.

گروه نیروانا در سال ۱۹۸۷ شکل گرفت و با آلبوم Bleach در سال ۱۹۸۹ کار خود را آغاز کرد که به سرعت به شهرت رسید.

این گروه که نام خود را از یک مفهوم مذهبی در مذاهب هند (به معنای بالاترین مرحله سلوک و عرفان) گرفته است، مرکب از دیو گرول، کرت کوبین و کریست نووسلیک بود.

با اوج‌گیری افسردگی کوبین ترانه‌های نیروانا به مرور سیاه‌تر و نهیلیستی شد تا آنجا که موج انتقاد از آنها در میان محافل محافظه‌کار آمریکایی به راه افتاد.

برخی از منتقدان رسانه‌ها می‌گویند تاثیر نیروانا نه تنها در فرهنگ عامه‌بخشی از جوانان دهه نود چشمگیر است، بلکه سبب شد تا بار دیگر راک آلترناتیو پس از سال‌ها سکون به یکی از اصلی‌ترین گونه‌های محبوب در رسانه‌ها بدل شود.

این شاخصه به ویژه از این رو قابل ملاحظه است که کوبین خود را سخنگوی نسل خود می‌خواند.

کرت کوبین هر چند گاه نیز مخاطبان کنسرت‌ها و ترانه‌های خود را به استهزا می‌گرفت و می‌گفت که از شهرت متنفر است، از ابراز احساسات مخاطبان گریزان بود و بارها گفته بود که نمی‌خواهد به سی‌سالگی برسد که گفته می‌شد ناشی از تشدید افسردگی وی است.

او روز ۵ آوریل ۱۹۹۴ در آپارتمانی در سیاتل با یک اسلحه به زندگی خود خاتمه داد.