گرانی پدیده اقتصادی است و تا زمانی که علل افزایش قیمت بررسی و رفع نشود، مشکل آن حل شدنی نیست

در جلسات حل مشکل گرانی باید از نظرات کارشناسان اقتصادی خارج از مجموعه دولت نیز استفاده کنند

اگر کارشناسان اقتصادی دولت با حضور خودشان جلسات را برگزار کنند، فقط عملکرد خودشان را توجیه می‌کنند آیت‌ا... امینی با تاکید بر اینکه هیات دولت باید مشکل گرانی را فقط با اقدامات اقتصادی حل کند، افزود: مشکل گرانی بسیار پیچیده و عمیق است.

به گزارش خبرگزاری «مهر» از قم، وی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم طی سخنانی با اشاره به گرانی‌های اخیر و افزایش قیمت‌ها اظهار داشت: هیات دولت باید مشکل گرانی اجناس را حل کند.وی با بیان این مطلب که در‌حال‌حاضر گرانی خیلی عمیق‌تر از گذشته است، گفت: هر زمان صحبت از گرانی می‌شود اذهان مردم به سمت افزایش قیمت کالاهایی از قبیل مرغ و روغن‌نباتی می‌رود در صورتی که مشکل گرانی خیلی عمیق‌تر از اینها است.امینی تصریح کرد: در‌حال‌حاضر گرانی کالاهای اساسی از قبیل آهن‌آلات، مصالح ساختمانی و... کمر مردم را خرد کرده است.امام‌جمعه قم با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع اعضای هیات دولت و تاکیدات فراوان ایشان بر حل مشکلات گرانی یادآور شد: گرانی پدیده اقتصادی است و تا زمانی که علل افزایش قیمت بررسی و رفع نشود، مشکل آن حل شدنی نیست.آیت‌ا... امینی در ادامه سخنان خود از مسوولان اقتصادی کشور خواست تا در جلسات حل مشکل گرانی از نظرات کارشناسان اقتصادی خارج از مجموعه دولت نیز استفاده کنند.وی خاطرنشان کرد: اگر کارشناسان اقتصادی دولت با حضور خودشان جلسات را برگزار کنند، فقط عملکرد خودشان را توجیه می‌کنند.امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل فقر قشر زیادی از مردم در کشور، بر ضرورت تکریم فقرا و ایتام تاکید کرد.وی ضمن انتقاد از برگزاری مراسم افطاری و دعوت فقرا و ایتام در آن مراسم گفت: مسوولان باید از کارهای تظاهری دوری کنند و به جای برگزاری مراسم افطاری، وسائل ضروری برای امرار معاش فقرا و ایتام را تهیه کنند.آیت‌ا... امینی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن هفته ناجا از زحمات کارکنان نیروی انتظامی کشور به خصوص نیروی انتظامی استان قم تشکر کرد.وی افزود: وظایف سنگینی از قبیل مبارزه با اعتیاد، مبارزه با مفاسد‌اجتماعی و اقتصادی برعهده نیروی انتظامی واگذار شد که آنها نیز در حد توانشان به مردم خدمات‌دهی می‌کنند.امام‌جمعه قم در ادامه سخنان خود با تاکید بر همکاری و همیاری همه دستگاه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط و مردم در برخورد با متخلفان و کاهش جرایم اظهار داشت: مسوولان فرهنگی، مسوولان قضایی و مردم همه باید دست به دست هم دهند تا میزان جرائم در کشور کاهش یابد.

امام جمعه مشهد نیز با اشاره به اینکه گرانی ارزاق عمومی در ماه مبارک رمضان به نقطه غیرقابل تحملی رسیده، خواستار برخورد قاطعانه دولت در این زمینه شد و گفت: از دولتی که با شعار عدالت بر سرکار آمده انتظار این است که سفره افطار مردم آبادتر شود.

حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی با بیان این مطلب افزود : عادلانه نیست که در یک طرف شهر در یک هتل پنج ستاره سفره‌های رنگین آن هم به اسم افطاری گسترده شود و در طرف دیگر شهر از ابتدای ماه رمضان تا الان در سفره افطاری مردم گوشت دیده نشود.

وی با بیان اینکه موضوع گرانی باعث از دست رفتن آرامش روانی جامعه می‌شود، گفت : برای قشر آسیب‌پذیری که در اولویت‌های اولیه زندگی‌اش لنگ است، گرانی زندگی را غیرقابل تحمل می‌کند.امام جمعه مشهد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت نهم علاوه بر توفیق در عرصه سیاست خارجی در عرصه داخلی هم موفق بوده است، افزود : کاهش ۹درصدی نرخ بیکاری و کاهش ۵درصدی نرخ تورم و رساندن آن از ۴/۱۵درصد به ۴/۱۰درصد در یکسال اخیر نشان می‌دهد که دولت در عرصه مدیریت داخلی هم موفق بوده است .

علم الهدی در عین حال گفت: مساله گرانی موضوعی است که قشر آسیب‌پذیر را رنج می‌دهد و امنیت اقتصادی را از جامعه می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سرچشمه گرانی مشخص است و راه‌حل هم دارد خاطرنشان کرد: عامل اول عناصری هستند که در سرشاخه‌های اقتصادی کشور نفوذ کرده‌اند و چون این دولت را خطر خود می‌بینند با بالا و پایین کردن قیمت‌ها بازار را به هم می‌زنند که نتیجه آن اثر گذاشتن روی قیمت کالاهای دیگر است.

امام جمعه مشهد افزایش ۴۰درصدی حقوق کارگران و به تبع آن افزایش ۴۰درصدی نرخ کالاها را عامل دوم در این زمینه دانست و افزود: افزایش حقوق کارگران با هدف خارج کردن آنها از وضعیت آسیب‌پذیری بود اما در عوض این کار موجب سوراخ شدن جیب کارگر شد.