لایحه واردات بنزین در کمیسیون انرژی رای آورد

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با یادآوری رای منفی کمیسیون برنامه و بودجه به لایحه واردات بنزین، گفت: اعضای کمیسیون انرژی پس از استماع استدلال‌های قوی و کارشناسی دولت، به لایحه واردات ۵/۳‌میلیارد دلاری بنزین رای مثبت دادند. محمدسعید انصاری با تاکید بر این‌که با عدد ۵/۳‌میلیارد دلاری لایحه واردات بنزین کاملا موافق است به ایسنا، گفت: بسیاری از نمایندگان موافق لایحه اختصاص ۲درصد از منابع نفتی به مناطق نفت‌خیز و محروم نبودند، ولی با اعلام شدن نظر مخالفان و موافقان لایحه، فضای مجلس به شکلی درآمد که در نهایت لایحه به تصویب قاطع صحن علنی رسید، از این رو، امیدوارم نمایندگان با لحاظ وضعیت نابسامان بنزین، خدمات اجتماعی و حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای درون و برون شهری اجازه واردات بنزین در سال‌جاری را به دولت بدهند، در این صورت دولت فرصت خواهد داشت با تجهیز و توسعه پالایشگاه‌ها، میزان تولید بنزین داخلی را افزایش و میزان واردات را کاهش دهد یا قطع کند. ایران مسیر راهبردی برای انتقال نفت و گاز آسیای مرکزی

رییس امور دریای خزر وزارت نفت جمهوری اسلامی در کنفرانس بین‌المللی نفت و گاز قزاقستان، اظهار کرد، ایران در آینده نزدیک به مسیر راهبردی و مهم انتقال نفت و گاز آسیای میانه به بازارهای اروپایی، تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از خبرگزاری رویتر محمود حقانی در این کنفرانس گفته است که میزان حجم قراردادهای سواپ نفت ایران با کشورهای آسیای میانه به بیش از دو برابر افزایش یافته و ایران هم اکنون قادر است روزانه بیش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت دریای خزر را با کمترین هزینه و از طریق قراردادهای سواپ، به بازارهای جهانی صادر کند.

طرح قزاقستان برای انتقال بخشی از نفت خود از طریق ایران

در همین حال وزیر انرژی و منابع طبیعی قزاقستان تاکید کرد، این کشور طرحی را در دست بررسی دارد تا بر اساس آن بخشی از نفت خود را از طریق ایران به بازارهای جهانی صادر کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، باختیکوژا ایزموخامتوف در ادامه تصریح کرد: مسیر ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های ترانزیت نفت قزاقستان مد نظر ما قرار دارد. تا کنون مطالعات مربوط به مسیر انتقال نفت قزاقستان از طریق مرزهای ترکمنستان و ایران انجام شده است.

قزاقستان علاوه بر این مسیر، مسیر یونان را نیز برای انتقال نفت خود به اروپا مد نظر دارد. بر اساس این طرح، قزاقستان سالیانه بیش از ۳۵‌میلیون تن نفت خام را به بنادر روسیه، اوکراین و گرجستان انتقال خواهد داد و از طریق بندر بورگاس به بازارهای اروپا و جنوب آسیا ارسال خواهد شد.

۱۵۵هزار بشکه نفت به تولیدات شرکت نفتی کارون در اهواز اضافه شد

مدیر عملیات شرکت نفت و گاز کارون گفت: با تسریع در نصب مجدد تسهیلات سرچاهی بیش از ۱۵۵هزار بشکه نفت به تولیدات شرکت افزوده شد.

به گزارش مهر از اهواز، عبدالحسین ممبینی خاطرنشان کرد: پیش از این، مدت زمان آماده‌سازی چاه و نصب دوباره تسهیلات سرچاهی پس از عملیات تعمیر و برداشتن دکل شش روز بود که با تلاش و هماهنگی گروه‌های عملیاتی در یک سال گذشته این مدت زمان به نصف کاهش یافته است.

وی با اشاره به نصب به موقع تسهیلات و لوازم سرچاهی ۳۳ حلقه چاه نفت در ۱۶ماه گذشته که منجر به اضافه شدن افزون بر ۱۵۵هزار بشکه نفت به تولیدات شرکت شده است، افزود: کارنصب تجهیزات ۱۶حلقه از این تعداد در نیمه نخست سال‌جاری انجام شده است.

براساس گزارش روابط‌عمومی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون بزرگ‌ترین شرکت بهره‌برداری تابعه مناطق نفت‌خیز جنوب است که در اهواز استقرار دارد.