قیمت پایین‌تر از 1800‌تومان به ضرر مرغداران است

ایلنا - هر اظهار نظری در مورد واردات گوشت مرغ به کشور شایعه‌‏ است. مهندس محمد یوسفی، مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی تهران، گفت: در حال حاضر ۴۰هزار تن گوشت مرغ داخلی ذخیره‌‏سازی داریم که در زمان کشش بازار و مصرف بالا برای تعادل قیمت‌‏ها وارد بازار می‌‏شود، لذا در شرایط کنونی لزومی به ورود گوشت مرغ از خارج کشور احساس نمی‌‏شود. وی، واردات گوشت مرغ به ایران را شایعه دانست و افزود: تا زمانی که ذخیره به میزان کافی در کشور وجود دارد واردات معنایی ندارد و اظهارنظری در مورد واردات گوشت مرغ به کشور شایعه‌‏ای بیش نیست.

یوسفی، در رابطه با عرضه گوشت مرغ منجمد در میادین میوه و تره‌‏بار به قیمت ۱۳۵۰تومان، گفت: دولت با دادن ضرری معادل ۴۰۰تومان هم اکنون از محل ذخیره، گوشت مرغ منجمد را با قیمت ۱۳۵۰تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می‌‏کند. این در حالی است که قیمت ۱۸۰۰تومان در بازار قیمت گرانی نیست.

وی قیمت پایین‌‏تر از ۱۸۰۰ را برای مرغدار مقرون به صرفه ندانست و گفت: مردم اگر خواهان مرغ ارزان قیمت هستند می‌‏توانند با تغییر ذائقه خود گوشت مرغ منجمد شده را کیلویی ۱۳۵۰‌تومان خریداری کنند، در غیر این صورت قیمت پایین‌‏تر از ۱۸۰۰تومان برای مرغدار به صرفه اقتصادی نیست و باعث می‌‏شود مرغدار نسبت به جوجه‌‏ریزی برای سال آینده وارد عمل نشود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی تهران، افزود: طی ماه‌‏های اخیر میزان جوجه‌‏ریزی بالغ بر ۷۵میلیون قطعه بوده است و هم‌اکنون مشکلی به لحاظ تولید وجود ندارد.

وی مذاکره اصناف با مرغداری‌‏ها را رد کرد و افزود: در حال حاضر دولت بیشترین حمایت را از مصرف‌‏کننده می‌‏کند، زیرا مرغی که برای دولت ۱۷۰۰‌تومان تمام شده کیلویی ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۰‌تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌‏گیرد و این در حالی است که یک سال است فریاد حمایت از تولیدکننده سرداده می‌‏شود، ولی عملی انجام نمی‌شود.

یوسفی، با بیان آن که تعرفه ۲۵درصدی کنجاله سویا کیلویی ۷۰ تا ۱۰۰‌تومان قیمت مرغ را برای مصرف‌کننده افزایش می‌‏دهد، گفت: از آنجایی که یارانه واکسن از سوی دولت حذف شده و با توجه به افزایش هزینه‌‏های پرسنلی و قیمت خرید تضمینی ذرت برای حمایت از کشاورزان و بالا رفتن قیمت جهانی ذرت قیمت ۱۷۵۰ تا ۱۸۰۰‌تومان برای مرغ قیمت متعادل و منطقی است و پایین‌‏تر از این قیمت، ضرر مرغداران را به همراه دارد.

وی، تصریح کرد: تا پایان ماه مبارک رمضان، در صورت تقاضای بازار ۴۰هزار تن ذخیره گوشت مرغ برای متعادل شدن قیمت‌‏ها وارد بازار می‌‏شود.

سیر نزولی قیمت مرغ آغاز شد

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز به خبرگزاری مهر گفت: قیمت مرغ در تهران روند کاهشی آغاز کرده است به طوریکه روز گذشته متوسط قیمت هر کیلو مرغ در بازار تهران ۱۶۹۰تومان و در سطح کشور ۱۸۱۷تومان بود.

نظام‌الدین سجادی با اشاره به آغاز سیر نزولی قیمت مرغ در بازار به ویژه درهفته اول ماه مبارک رمضان گفت: قیمت مرغ در هفته اول ماه رمضان و طی دو روز گذشته سیر نزولی داشته و این درحالی است که در سال‌های گذشته قیمت مرغ درهفته اول ماه رمضان افزایش، ‌در هفته دوم ماه ثابت و از هفته سوم کاهش می‌یافت.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مرغ ربطی به میزان تولید این محصول ندارد،‌ گفت:‌ تولید مرغ در سال جاری نه تنها کاهش نداشته بلکه در شش ماهه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱درصد نیز افزایش داشته و همچنین میزان تولید از برنامه چهارم نیزبیشتر بوده است.

سجادی افزایش قیمت مرغ در هفته‌های اخیر را به دلیل آغاز ماه مبارک رمضان و در نتیجه افزایش میزان تقاضا برای این محصول دانست و گفت:‌ عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام در مورد خرید و ذخیره‌سازی مرغ و تزریق آن در زمان مورد نیاز موجب کاهش قیمت این محصول در هفته اول ماه رمضان شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در مورد میزان بالای مرغ ذخیره شده و گستردگی توزیع آن در استان‌های کشور تاکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام در سطح گسترده‌ای اقدام به توزیع مرغ‌های منجمد کرده است به طوری‌که حتی مردم دورافتاده ترین روستاها نیز توانسته‌اند مرغ‌های توزیعی توسط این شرکت را خریداری کنند.

به گفته وی، روند نزولی قیمت مرغ طی روزهای اخیر تا حدی بوده که حتی موجب نگرانی برای ادامه این کاهش قیمت و متضررشدن تولید‌کنندگان شده است.

سجادی با اشاره به توزیع گوشت قرمز از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، ‌گفت:‌ از نظر تولید گوشت قرمز نیز مشکلی وجود ندارد.