نوکیا، رقیب بلوتوث را معرفی کرد

گروه کامپیوتر- نوکیا شرکت فنلاندی تولیدکننده گوشی موبایل، یک سرویس جدید ارتباطی بی‌سیم موج کوتاه را به بازار معرفی کرد. در مراسمی که سه‌شنبه این هفته برگزار شد از این قابلیت جدید که وایبری «Wibree» نام دارد، پرده‌برداری شد.

به گزارش رویتر این تکنولوژی جدید که عملکردی مشابه بلوتوث دارد به مراتب حجم و انرژی کمتری را به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین حتی در ساعت‌های مچی نیز قابل استفاده است.

نوکیا اعلام کرد برای این تکنولوژی جدید، کم مصرف و کم حجم پنج سال وقت صرف کرده است و قصد دارد آن را در پروسه استانداردسازی قرار دهد تا در آینده نزدیک به عنوان یک استاندارد معتبر مانند بلوتوث در دسترس کلیه شرکت‌های علاقه‌مند قرار گیرد.

وایبری نیز مانند بلوتوث قابلیت اتصال گوشی‌های موبایل با هدست، کامپیوتر، پرینتر و سایر ابزارها را در شعاع ۱۰ متری دارد. به دلیل حجم کوچک و مصرف پایین انرژی آن امکان برقراری ارتباط بین گوشی موبایل و سنسورهای مورد استفاده ورزشکاران نیز وجود دارد. در حالی که بلوتوث در فرکانس‌های بالای ۶گیگاهرتز عمل می‌کند و وایبری در باند ۴/۲گیگاهرتز کار می‌کند. نوکیا انتظار دارد دستگاه‌هایی که هم اکنون از بلوتوث استفاده می‌کنند امکان استفاده جانبی از وایبری را نیز داشته باشند و دستگاه‌های جدید همگی فقط مجهز به چیپ وایبری باشند.