گوگل، از خانه اجاره‌ای تا موتور پول‌ساز

پارس آنلاین- بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی جهان، گوگل، مکان شروع فعالیت خود را به دامنه امپراتوری به سرعت در حال پیشرفت خود در دره سیلیکان (محلی‌در دره سانتاکلارای کالیفرنیا با گسترده‌ترین تمرکز تجارت و کار و فناوری در جهان) می‌افزاید. این مکان خانه‌ای است که «لاری پیج» و «سرگی برین» بنیان‌گذاران گوگل، حدود ۸سال پیش فعالیت خود را برای راه‌اندازی موتور جست‌وجویی که جهان را متحول کرد، آغاز کرده‌اند.

شرکت گوگل در آن زمان یک خانه به مساحت ۱۹۰۰ فوت مربع را از فردی به نام «سوزان واجسیکی» که برای پرداخت قسط وام‌های خود به مبالغی پول نیاز داشت، با اجاره‌بهای ۱۷۰۰‌دلار در ماه اجاره کرد.

خانم «واجسیکی» هم‌اکنون رییس مدیریت محصول شرکت گوگل است. او در آن زمان در گوگل کار نمی‌کرد و تنها «برین»، یکی از موسسان گوگل را از طریق یکی از دوستانش که از فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد و همکلاسی «برین» بود، می‌شناخت.

در طول ۵ ماه کار «پیج» و «برین» در این مکان، این محل به خانه دوم آنها بدل شده بود. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از اشتغال آنان در خانه سوزان، آنان به این فکر افتادند که بر روی موتور جست‌وجوی گوگل کار کنند. البته در این مدت به یورش بردن به یخچال هوس‌انگیز «واجسیکی» یکی‌ از بزرگ‌ترین تفریحات آنان بود. شاید همین تمایل شدید به خوردن خوراکی‌های رنگارنگ بود که امروز سبب تنوع غذایی ۸۰۰۰ کارمند این شرکت شده است.

زمانی که «پیج» و «برین» برای اولین بار به این مکان آمده بودند، گوگل تنها یک شرکت ثبت شده با سرمایه یک‌‌میلیون دلاری به دست آمده از سرمایه‌گذاران این شرکت بود. اما امروز گوگل دارای یک پشتوانه ۱۰‌میلیاردی ثابت در بانک و سرمایه در گردش ۱۲۵‌میلیارد‌دلار در بازار است.

به نظر می‌رسد که دره سیلیکان برای سرمایه‌گذاران و موسسان شرکت‌ها یک دره مقدس است. چرا که شرکت HP در سال ۱۹۳۸ و «استیو جاب» و شریکش «استیو وازنیاک» بنیان‌گذاران شرکت اپل در سال ۱۹۷۰ نیز کار خود را در دفاتری در این دره آغاز کرده‌اند.

گوگل قیمت واقعی خرید این خانه را اعلام نکرده است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که خانه‌های اطراف این خانه بین ۱/۱ تا ۳/۱‌میلیون دلار فروخته شده‌اند. این رقم در مقایسه با مبلغ ۳۱۹‌میلیون دلاری که گوگل در اوایل سال‌جاری برای خرید دفتر مرکزی خود در ۶ مایلی این مکان به مساحت یک‌میلیون فوت مربع پرداخته است، بسیار ناچیز است.

گرچه این مکان هنوز به یک پایگاه تاریخی تبدیل نشده است، اما می‌تواند به یک جاذبه توریستی برای گوگل تبدیل شود.

گوگل برای آن‌که هجوم افرادی که مایل به دیدن این مکان هستند، موجب اخلال در کار شرکت نشود، از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ناشر این خبر، خواسته است که آدرسی از محل این خانه در اختیار خوانندگان قرار ندهد. جالب این‌جا است که کاربران اینترنت می‌توانند با استفاده از همین موتور جست‌وجو به راحتی نشانی این مکان را بیابند. ممکن است که گوگل از این خانه به عنوان محل پذیرایی مهمانان خود استفاده کند. اما هنوز هیچ حرف قطعی در این باره گفته نشده است. شاید هم این مکان ماترکی باشد برای بازماندگان گوگل در نسل‌های بعد.